Maerskin tuloshaparointi ravisuttaa osakekurssia

Maailman suurimman konttivarustamon, tanskalaisen Maersk Linen sameat näkymät ovat saaneet sijoittajat ja analyytikot varuilleen. Varustamon arveltua kauppasotien hidastavan maailman talouskasvua, sijoittajat äänestivät lompakoillaan ja emoyhtiö A.P. Möller-Maerskin osakekurssi lähti 13 prosentin syöksykierteeseen heti torstaiaamuna Kööpenhaminassa.

Kuva: depositphotos

Maersk kertoi torstaina tulostilaisuudessaan, että sen ebitda-perusteinen koko vuoden 2019 liiketulos asettuu neljään miljardiin dollariin, kun analyytikoiden konsensus oli asetettu reilusti ylemmäs eli 4,77 miljardin dollarin tietämille. Tuloksena oli osakekurssin raju lasku ja Maerskin heikoin pörssipäivä sitten vuoden 2016 kesäkuun, Bloomberg kirjoittaa.

Toimitusjohtaja Sören Skoun mukaan Yhdysvaltain ja Kiinan kauppasodassa on ilmassa hienoisia merkkejä suhteiden parantumisesta. Hän kuitenkin pelkää kauppariitojen painopisteen siirtyvän seuraavaksi Eurooppaan. Siksi Maerskin valtameret ylittävä konttibisnes kasvaa vain 0,1-3,0 prosentin vauhdilla tänä vuonna, Skou arvelee.

 

Kapasiteetin kasvattaminen on myös iso riski

Maersk Line toimii kansainvälisen kaupan kellokkaana, sillä lähes viidesosa maailman konttiliikenteestä kulkee varustamon köleillä. Siksi analyytikot kaikkialla katsovat Maerskin lukuja tarkkaan saadakseen niistä osviittaa muiden toimialojen näkymiin.

– Maersk ja sen suuret kilpailijat ovat vaikeassa tilanteessa. Uskomme maailmankaupan kasvun hidastuvan samaan aikaan kun varustamot ovat tilanneet toinen toistaan jättimäisempiä konttialuksia eli lisänneet kapasiteettiaan, Bloomberg Intelligencen Singaporessa toimiva analyytikko Rahul Kapoor sanoo.

Eräät markkina-analyytikot, kuten sijoitusyhtiö Fearnley Securities, moittivat Maerskia ja konttivarustamoita yleensäkin liian pehmeiden ohjausten tekemisestä.

– Maerskin tulosarviot on asetettu 20 prosenttia liian alhaisiksi ja koko toimialan suuret epävarmuudet tekevät merenkulkulusta riskialttiin sijoituskohteen, Fearnley Securities kirjoittaa omille asiakkailleen.

Rehellisyyden nimissä pitää muistaa, että Maersk on pidättäynyt kaikkein suurimpien uusien konttialusten tilaamisesta – ainakin verrattuna aggressiivisiin kilpailijoihin, kuten ranskalaiseen CMA CGM:ään ja Kiinan valtiolliseen Cosco Shippingiin.

 

Eri tilinpitotavat, eri tulosennusteet

Sijoittajien epävarmuus johtuu myös Maerskin jo pitkään käynnissä olleesta organisaatiouudistuksesta. Kuten yhtiö on sanonut, se keskittyy liikenteeseen ja logistiikkaan ja aikoo irrottaa muun muassa öljynporaustoimintoja itsenäiseksi yhtiöksi.

Nykytietojen mukaan öljynporausyhtiö Maersk Drilling aiotaan listata pörssiin 4. päivänä huhtikuuta. Epäselvyyttä on aiheuttanut se, että Maersk on välillä antanut tulostietoja, joissa on ollut mukana näistä liiketoimista irrottautumisen kustannuseriä – ja toisinaan näitä eriä ei ole ilmoitettu konsernin kokonaislukuihin, Reuters huomauttaa.

Sören Skou on koko toimitusjohtajakutensa ajan eli vuodesta 2016 lähtien ajanut Maerskin uutta konsernirakennetta, jonka tarkoitus on vapauttaa heikommin kannattavan liiketoiminnan pääomia muuhun käyttöön. Kuitenkin Maerskin omistajasukuun kuuluva hallituksen jäsen Ane Maersk McKinney Uggla pyysi viime huhtikuussa yhtiön omistajilta ”vielä hiukan lisää kärsivällisyyttä” Skoun suunnitelmien kanssa.

Joka tapauksessa Maersk ilmoittaa, että uusilla tilinpidon standardeilla on vaikutusta sen tulosnäkymiin ja ohjaukseen. Koko vuoden ebitda-tulos (tulos ennen veroja ja rahoituseriä) asettuu noin viiteen miljardiin dollariin, kun IFRS -säännöt (International Financial Reporting Standards) otetaan huomion. Ilman IFRS:ää sama luku on nelisen miljardia dollaria, yhtiö kertoo.

teksti: Markku Pervilä


Lisää aiheesta

Jaa artikkeli
Stena Banneri