Toukokuun alusta lähtien Viking Glory ja Viking Grace kuljettavat Valion tuotteet Ruotsiin biopolttoaineen voimalla. Alukset käyttävät tuotteiden kuljettamiseen jätteistä valmistettua biopolttoainetta (LBG eli Liquefied Biogas). Varustamon mukaan biopolttoaine tuottaa noin 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt fossiilisten polttoaineiden käyttöön verrattuna.
– Fossiilivapaa merenkulku on yhä harvinaista – maailmanlaajuisesti sen osuus on vain noin 0,1 prosenttia meriliikenteestä. Merenkulun vihreä siirtymä on kuitenkin mahdollista jo tässä ja nyt, kuten Valion valitsemat fossiilivapaat merikuljetukset aluksillamme todistavat. Toivommekin, että yhä useampi rahtiasiakkaamme valitsisi biokaasun kuljetuksiinsa, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen sanoo.
Valion tuotteiden kuljetusketju kohti Ruotsia alkaa yhtiön toimipisteistä eri puolilta Suomea.
– Olemme tehneet määrätietoista työtä päästöjemme vähentämiseksi koko arvoketjussa. Nyt voimme ylpeinä kertoa, että tavarakuljetuksemme – sekä maanteillä että meritse – ovat täysin fossiilivapaita. Tämä on askel kohti tavoitettamme saavuttaa täysin hiilineutraali maitoketju vuoteen 2035 mennessä, Valio Sverigen vastuullisuuspäällikkö Anette Björnlund kertoo.
Turun ja Tukholman välille kehitetään vihreää merikäytävää vuoteen 2035 mennessä. Hankkeessa ovat mukana muiden muassa Turun ja Tukholman satamat. Noin 90 prosenttia kaikesta Suomesta Ruotsiin suuntautuvasti rahdista kulkee meriteitse.
Valion lisäksi myös Orkla-konserni on valinnut Viking Linen vihreän merirahdin ja kuljettaa Felix-ketsupin Ruotsista Suomeen biokaasulla.
Rahtiasiakkaiden lisäksi Viking Line tarjoaa sekä matkustajilleen että kokousasiakkailleen mahdollisuuden ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran.