26.09.2017

Varustamoiden keskittyminen kohentaa jäljelle jäävien kannattavuutta

Konttivarustamoiden allinassit, fuusiot ja yrityskaupat vähentävät kilpailua Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Yritysjärjestelyiden toteutumisen jälkeen maailmanmarkkinoilla on enää seitsemän isoa varustamoa, joiden markkinaosuus on suurempi kuin viisi prosenttia koko kakusta.

Konttivarustamoiden allinassit, fuusiot ja yrityskaupat vähentävät kilpailua Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Yritysjärjestelyiden toteutumisen jälkeen maailmanmarkkinoilla on enää seitsemän isoa varustamoa, joiden markkinaosuus on suurempi kuin viisi prosenttia koko kakusta.

Pikku hiljaa kehittyvän oligopolin myötä konsulttiyhtiö Drewry uskoo myös isojen varustamoiden kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantumiseen. Tuoreen, Herfindahl–Hirschman Index (HHI) -menetelmällä tehdyn arvion mukaan markkinatilanne on keskittynyt viime vuodesta nopeammin kuin arveltiin.

Drewryn laskelmien mukaan varsinkin Aasian ja Pohjois-Euroopan sekä Aasian maiden ja Välimeren konttiliikenne on muuttanut muotoaan raskaasti kilpaillusta alasta ´hienoisesti keskittyneeksi markkinaksi.´

Asiantuntijat uskovat, että nykytilanne sallii varustamoiden sopeuttaa tarjontaansa ensistä liukkaammin kysyntää vastaavaksi. Lopputulemana rahtitasojen aikaisempi heittely tasaantuu ja varustamoiden kannattavuus kohentuu.

https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly-newsletter/container-insight-weekly-newsletter/concentrating-on-the-future?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=CIW%202017%20to%20Registrants&newsletterRef=1

Jaa artikkeli