29.10.2017

Venäjän telakat keskittyvät kalastuslaivaston uudistamiseen

Venäjän teollisuusministeriö on jo jonkin aikaa puhunut, että satsaus kotimaassa rakennettaviin jäänmurtajiin – lukuunottamatta ydinmurtajia – on vähenemässä. Ministeriö on sen sijaan pidempään jo valmistellut keinoja, joilla olisi realistisesti mahdollista aloittaa maan valtavan kalastuslaivaston uudistaminen. Viipurin ja Jantarin (Kaliningrad) telakat ovat jo jonkin aikaa rakentaneet uusia kalastusaluksia, lähinnä norjalaisten teknisten suunnitelmien pohjalta. Venäjän hallituksen vuoden 2017 […]

Venäjän teollisuusministeriö on jo jonkin aikaa puhunut, että satsaus kotimaassa rakennettaviin jäänmurtajiin – lukuunottamatta ydinmurtajia – on vähenemässä. Ministeriö on sen sijaan pidempään jo valmistellut keinoja, joilla olisi realistisesti mahdollista aloittaa maan valtavan kalastuslaivaston uudistaminen.

Viipurin ja Jantarin (Kaliningrad) telakat ovat jo jonkin aikaa rakentaneet uusia kalastusaluksia, lähinnä norjalaisten teknisten suunnitelmien pohjalta. Venäjän hallituksen vuoden 2017 alusta aloittaman ohjelman mukaisesti rakentamissopimus on kytketty kalastusyhtiön käyttöön annettavaan ylimääräiseen 15+5 % kalastuslisäkiintiöön. Lisäksi investoijat saavat valtion korkotukea, kun alukset rakennetaan Venäjän omilla telakoilla. Julkisuudessa on ollut tietoja, että korko- ja takaustukien tuloksena käytännössä kalastusalusten hankintalainojen korkotaso olisi vain 4%.

Lokakuun 25. 2017 Amiraliteetin telakat (osana United Shipbuiling Corporationia, OSK) ja Russian Fishery Company allekirjoittivat sopimuksen kuudesta projektin ST-192 mukaisesta tehdastroolarista, ml. option kahdesta lisälaivasta.

Ensimmäisen aluksen rakentamiseen on varattu kolme vuotta, kuudennen on laskettu valmistuvan vuonna 2023. Sopimuksen arvo on 37 mrd ruplaa (noin 550 milj. euroa).

Russian Fishery Company operoi tänään 12 suurta troolaria ja kahta jäähdytyslaivaa. Niiden keski-ikä on yli 30 vuotta. Yhtiön on kiiruhtanut hyödyntämään valtion ohjelmaa sadaakseen tehokkaammat ja korkeamman jääluokan alukset.

ST-192 RFC:n päätiedot ovat: pituus – 108.2 m, leveys – 21 m, uppouma (lastattuna) – 11,873 t, kuollut paino – 5,332 t, jääluokka – ICE 1 A. ST-designien takana on norjalainen Skispteknisk AS, jolla on pitkä kokemus kalastusalusten suunnittelusta.

Amiraliteetin telakat Pietarissa on OSK:n keskeisiä yksiköitä ja tunnettu erityisesti konventionaalisten sukellusveneiden rakentajana. Vuonna 2010 telakka rakensi Aker Arcticin suunnittelemana kaksi arktista shuttle-tankkeria Prirazlomnoyen öljykenttää varten. Neljä sarjaa sukellusveneitä eri laivastoille on parhaillaan työn alla. Laivastolle on rakenteilla jäänmurtaja Ilya Muromets, johon asennettu raumalaisen Steerprop Oy:n kääntyvät potkurilaitteistot.  Telakalla on töissä 6,500 henkeä. Telakka on yhtä vanha kuin Pietarin kaupunkikin ja ensi viikolla se täyttää 312 vuotta.

Russian Fishery Company on nopeasti kehittyvä kaupallinen kalastusyhtiö, joka on perustettu vuonna 2011 yksityisen venäläisen sijoittajaryhmän toimesta. Yhtiön 11 kalastusalusta, mukaanlukien Kapitan Oleynichuk, Vladivostok, Borodino and Berezina, sopivat maailmanlaajuiseen kalastukseen kaikilla merialueilla. Ensisijaiset pyyntilajit ovat Alaskanseiti ja Tyynenmeren silakka. Yhtiö pyytää myös siimaturskia ja rapuja. Yhtiöllä on varastoja ja terminaali Vladivostokissa.

Viipurin telakka suuntautui jäänmurtajista kalastusaluksiin jo tammikuussa 2016, kun se allekirjoitti ensimmäisen kalastusalussopimuksen Arkhangelsk Trawler Fleet (ATF)-yhtiön kanssa neljän aluksen toimittamisesta 2018-2019 erityisesti merenpohjan lajien kalastusta varten. Alukset rakennetaan Ice3 jääluokkaan (optiona Arc4) ja ne ovat Skipstekniskin tyyppiä ST 116 XL. Pyyntikapasiteetti on yli 100t päivässä ja kylmäruumien koko 375 m3. Varusteisiin kuuluu fileointilaitos, kalajauhotehdas sekä kalaöljytehdas. Alustyyppi on myös ensimmäinen pohjoisella alueella, johon tulee automaattinen pallettien käsittelyjärjestelmä tehokkaine nostureineen. Arkhangelsk Trawler Fleet yhtiö on Vienanmeren alueen johtava kalastus- ja kalanjalostusyritys. Se on perustettu jo 1920 ja on siten Venäjän vanhin kalastusyritys.

Pian tämän jälkeen Viipurin telakka allekirjoitti toisen sopimuksen Nord-Piligrim-yhtiön kanssa jäähdytystroolareista Pohjois-Atlantin kalastusta varten.

Kuluvan vuoden alussa Viipurin telakka sopi aikiasemman tilauksen muuttamisesta ATF:lle modernimman ST-118 projektin pohjalta. Tämän tyypin päämitat ovat 86 m x 17 m, jääluokka Ice3, mutta optiolla Arc4:ään. Uudempi design antaa tehokkaamman tilankäytön ja paremman mukavuuden miehistölle. Samalla sovittiin myös tämän perustyypin käyttämisestä myöhemmin pohjana eri vesialueille räätälöidyistä versioista, joiden perustekniikka on kuitenkin yhdenmukainen.

Toukokuussa telakka solmi sopimuksen Atlantrybflotin ja LKT-yhtiön (osana FOR konsernia) kahdesta ST-116XL-FOR aluksesta. Ne on tarkoitettu Barentsin merelle. Toimitukset tapahtuvat vuonna 2022. FOR on yksi Venäjän kymmenestä suuresta kalastusyhtiöstä. Kesän kynnyksellä tilauskntaan päästiin lisäämään yhdessä ATF:n kanssa kuusi Skipstekniskin ST-184 AS ravunpyyntialusta Non-profit Partnership North-West Fishery konsortiolle. Ravunpyyntialusten mitat ovat pituus 61.9 m ja leveys 15 m.

Kaliningradiin heinäkuussa 1945 Königsbergin Schichaun telakan toimintaa jatkamaan perustettu Baltic Shipyard Yantar (myös OSK:n tytäryhtiö) rakentaa parhaillaan kolmea SK-310R ns. purse seiner/pelagic tyyppistä troolaria V. Leninille nimetylle kalastuskollektiiville Petropavlovsk-Kamchatskyssä. Ensimmäisen aluksen köli on jo laskettu ja luovutuksen ennustetaan tapahtuvan kesällä 2018. Tilauksen mahdollisti kriittisellä hetkellä Sberbank Leasing-yhtiö. Aluksen mitat ovat pituus 50,6 m ja leveys 12 m, pääkoneen teho 2200 kW.  Jantar on rakentanut 154 sota-alusta ja yli 500 siviilialusta.

 

 

Jaa artikkeli