Norsepower Rotor Sail™ on modernisoitu versio satavuotiaasta Flettner-roottorikonseptista, joka käyttää sähkövoimaa aktiivisesti kannella olevien sylinterinmuotoisten roottoreiden pyörittämiseen. Nämä pyörivät purjeet käyttävät tuulta voimakkaan työntövoiman tuottamiseen, mikä vähentää polttoaineen kulutusta, päästöjä ja kustannuksia.
Uudet vuonna 2026 valmistuvat vähäpäästöiset alukset kuljettavat lentokoneiden osakokonaisuuksia Airbusin eri tuotantolaitosten välillä. Alukset saavat käyttövoiman kuuden 35 metriä korkean Norsepower Rotor Sail™ -purjeen ja kahden meridieselillä ja e-metanolilla toimivan kaksipolttoainemoottorin yhdistelmällä. Lisäksi toimitukseen sisältyvä reititysohjelmisto optimoi alusten matkan Atlantin yli, maksimoimalla tuulen voiman ja välttäen epäsuotuisten meriolosuhteiden aiheuttamaa vastusta.
– IMO on asettanut haastavia tavoitteita merenkulun päästöjen nollaamiseksi ja tuulivoimaa pidetään oleellisena osana merialusten kestävää energiayhdistelmää. Olemme ylpeitä voidessamme olla mukana energiamuutoksessa yhteistyössä Norsepowerin kanssa tarjotaksemme innovatiivisia ratkaisuja ja kestävää muutosta, sanoi Mathieu Muzeau, Louis Dreyfus Armateursin liikenteen ja logistiikan johtaja.
Vuoteen 2030 mennessä uusi laivasto tuottaa transatlanttisella reitillä noin 50 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2023 verrattuna. Uuden laivaston odotetaan vähentävän keskimääräisiä vuotuisia Atlantin ylitysten hiilidioksidipäästöjä 68 000 tonnista 33 000 tonniin vuoteen 2030 mennessä. Roottoripurjeissa on upouusi patentoitu Norsepower Sentient Control™ (NPSC™), joka on reaaliaikainen voimien mittaus-, ohjaus- ja säästöjen raportointijärjestelmä. Ensimmäistä kertaa maailmassa tämä työkalu mahdollistaa jokaisen roottorin ohjauksen erikseen. Järjestelmä hallitsee monimutkaisia aerodynaamisia vuorovaikutuksia purjeiden ja aluksen hydrodynaamisen käyttäytymisen välillä. Suunnitteluvaiheessa on tehty laajoja CFD-laskelmia ja tuulitunnelitestejä roottoreiden järjestelyn ja suunnittelun optimoimiseksi.
Norsepowerin toimitusjohtaja Tuomas Riski toteaa, että tämä laivaston laajuinen sopimus on muutoksentekijä koko tuulipropulsioteollisuudelle. Ensinnäkin se on suurin mekaanisten purjeiden markkinoilla koskaan tehty kauppa – ja ensimmäisenä maailmassa se sisältää upouuden Norsepower SentientControl™ -työkalumme. Meille on myös kunnia, että Airbus, maailman johtava aerodynamiikan asiantuntija, on ensimmäinen rahtaaja, joka haluaa käyttää tätä edistynyttä ohjausjärjestelmää. Kiitämme LDA:ta ja Airbusia merenkulun edelläkävijyydestä.
– Airbusin päättäväisyyden olla edelläkävijä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä innovoimalla paitsi lentoliikenteessä myös kaikissa teollisissa toiminnoissamme, Airbusin kestävän kehityksen johtaja Nicolas Chrétien toteaa omalta osaltaan.
Rahdatut alukset tulevat kuljettamaan Airbusin lentokoneiden osakokonaisuuksia Atlantin yli Ranskan Saint-Nazairen ja sen lopullisen kokoonpanolinjan USA:n Alabamassa, Mobilessa, välillä. Laivaston uusiminen tukee myös Airbusin pyrkimystä nostaa A320-perheen tuotantomäärä 75 koneeseen kuukaudessa vuoteen 2026 mennessä. Jokaisen uuden aluksen kapasiteetti on noin seitsemänkymmentä 40 jalan konttia ja kuusi lentokoneen osakokoonpanoa – siivet, runko, moottoripylväät, vaaka- ja pystysuorat peräsimet – verrattuna nykyisten rahtilaivojen kolmeen tai neljään sarjaan.
LDA:lla muitakin ratkaisuja
Louis Dreyfus Armateurs varustaa yhden Airbusin lentokoneiden osakokoonpanojen kuljettamiseen käyttämistään aluksista toisella tuuliavusteisella propulsioteknologialla. LDA asentaa vuoden 2024 aikana EU:n tukemassa hankkeessa espanjalaisen bound4blue-yhtiön eSAIL®-hankkeessa kolme 22 metriä korkeaa tehostettua imupurjetta ro-ro-alukseensa Ville de Bordeaux. Tämä uusi teknologia voisi säästää jopa 1 800 tonnia aluksen CO2-päästöjä vuodessa.
Espanjalaisen bound4bluen kehittämä eSAIL® luo jopa kuusi-seitsemän kertaa enemmän nostovoimaa kuin perinteinen jäykkä purje. Se koostuu purjemaisesta pystysuorasta pinnasta ja sähkökäyttöisestä ilman imujärjestelmästä, joka auttaa ilmavirtaa tarttumaan takaisin purjeeseen synnyttäen lisänostoa ja vähentää siten laivan pääkoneiden kuormitusta.
Joulun alla Bound4Blue ja Louis Dreyfus Company (LDC) – eri yhtiö kuin LDA – ilmoittivat sopimuksesta neljän eSAIL:n® imupurjeen valmistuksesta ja asennuksesta LDC:n pitkäaikaisrahtaamaan alukseen, MV Atlantic Orchard, yhteistyössä ruotsalaisen Wisby Tankers AB yhtiön kanssa.
LDC:n rahtaama ja Wisby Tankersin omistama MV Atlantic Orchard jälkivarustetaan neljällä 26 metriä korkealla eSAILilla®. eSAILs®-asennus tapahtuu alkavana vuotena ja sen odotetaan laskevan aluksen reitityksestä riippuen vähintään 10 % vuosittaista polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä.
Bound 4 Blue yhtiö on saanut imupurjeen kehittämiseen runsaasti paikallisia ja EU-tukia. Viimeisimpänä projektina “Veles Invertides Rígides Asimètriques Per Al Transport En Grans Embarcacions (VIRATGE)” Bound 4 Blue saa ACCIÓ:lta (The Agency for Business Competitiveness; Generalitat de Catalunya) osana Nuclis de Recerca Industrial i Desenvolupament Experimental ohjelmaa 43.9% tuen EU:n ERDF-ohjelmasta Catalonia 2014-2020. Ohjelman tavoitteena on luoda kohdemarkkina, kehittää tuotteita, vähentää CAPEXia ja OPEXia sekä tuottaa kaksi prototyyppiä teknologian ja rakenteiden validoimiseksi.
Espanjan Bound 4 Blue-yhtiön imupurjeita on pilottiasennuksina muun muassa troolarissa, pienessä rannikkoaluksessa, Japanin Marubenin panamax-bulkkerissa ja yhdessä Norjan Odfjellin kemikaalitankkerissa. Niistä ei yhtäkään ole tiettävästi vielä myyty puhtaasti kaupallisella pohjalla.
LDA satsaa muutenkin uusiutuvaan energiaan
Louis Dreyfus Armateurs (LDA) on viime aikoina investoinut rohkeasti merituulivoimahankkeissa tarvittaviin aluksiin. Sen lisäksi se tunnetaan Nokian omistamien seitsemän kaapelialuksen hoitoyhtiönä.
Viime vuonna LDA aloitti kumppanuuden Siemens Gamesan kanssa miehistön siirtoalukselle, jota käytetään Ranskassa Fécampin offshore-tuulipuistossa. Edellisenä vuonna valmistui kaksi Ranskassa suunniteltua ja rakennettua miehistön siirtoalusta (CTV). Ne toimivat Saint Nazairessa tuulivoimaloiden huoltoa varten.
Vuonna 2021 valmistui SOV Wind of Hope, joka sisaraluksensa Wind of Changen kanssa operoi Ørstedin Hornsea 2 tuulipuistossa Englannin rannikolla. Alukset suunnitteli norjalainen Salt Ship Design ja rakensi turkkilainen telakka Cemre. LDA jatkoi myös kumppanuutta GE Renewable Energyn kanssa kahdella miehistön siirtoaluksella Saint-Nazairessa. Vuonna 2019 Eolien Maritime France (yhteisyritys EDF Energies Nouvellesin ja Enbridgen välillä) solmi sopimuksen Louis Dreyfus TravOceanille yhdessä Prysmianin kanssa yli 100 kilometrin merenalaisten kaapelien suunnittelun, toimituksen ja asennuksen Ranskan ensimmäiseen tuulipuistoon Saint-Nazairen edustalla.
Mikko Niini