19.02.2017

Laivue 2020 etenee kohti toteutusta

Osana hallituksen puolustusselontekoa puolustusministeriö on julkaissut infopaketin Laivue-2020 hankkeesta.
Laivue 2020 on puolustusvoimien ja merivoimien strateginen hanke, jolla korvataan vanhentuvat alukset vuoteen 2025 mennessä.

Neljän sotalaivan hankinta on suuri ratkaisu. Laivue 2020:n kokonaishinta on alustavasti arvioitu 1,2 miljardiksi euroksi, mutta voi nousta tästäkin.

Osana hallituksen puolustusselontekoa puolustusministeriö on julkaissut infopaketin Laivue-2020 hankkeesta.

Laivue 2020 on puolustusvoimien ja merivoimien strateginen hanke, jolla korvataan vanhentuvat alukset vuoteen 2025 mennessä.

Neljän sotalaivan hankinta on suuri ratkaisu. Laivue 2020:n kokonaishinta on alustavasti arvioitu 1,2 miljardiksi euroksi, mutta voi nousta tästäkin.

Laivue 2020 on Suomen maanpuolustukselle elintärkeä projekti ja se on suunniteltu toteutettavaksi ennen ilmavoimien Hornetien korvaushankintoja. Alusten hankintasopimus on tarkoitus solmia v. 2018.

Uusia sotalaivoja tarvitaan, sillä jo poistetun miinalaiva Pohjanmaan lisäksi vuosina 2022–2025 elinkaarensa päähän tulevat vv. 1990-92 Rauman telakalla rakennetut Rauma-luokan ohjusveneet Rauma(70), Raahe (71), Porvoo (72) ja Naantali (73) sekä näiden kanssa samaan aikaan telakalla rakennetut miinalaivat Hämeenmaa ja Uusimaa, jotka Rauman telakka modernisoi vuosina 2006-2008.

Mainitut seitsemän alusta korvataan neljällä korvetilla, jotka on tarkoitus rakentaa vuosina 2019–2024. Rauma Marine Constructionsilla (RMC) on jo aiesopimus laivojen rakentamisesta.

Tilaaja sen mukaisesti selvittää parhaillaan, onko RMC:llä valmiudet suoriutua vaativasta projektista. Tämä on ymmärrettävää, sillä RMC on yhtiönä nuori, vaikka sen ydintiimissä ja hallituksessa on paljonkin kokemusta laivanrakennuksesta ja Rauman klusterissa vielä paljon mukana henkilöitä, jotka ovat olleet mukana rakentamassa ja modernisoimassa poistuvia aluksia.

RMC:n osuus miljardihankkeesta ylittänee 500 miljoona euroa. Raumalaisyhtiön on tarkoitus vastata laivojen rakentamisesta. Asehankinnoissa RMC ei ole mukana. Asejärjestelmät ostetaan ulkomailta, mutta asennettaneen telakalla.

Toimitusjohtaja Heikki Pöntysen mukaan RMC on rekrytoimassa 10–15 motivoitunutta nuoremman polven osaajaa kasvamaan korvettiprojektiin. Tarkoitus on ehtiä kouluttamaan ”nuorisoklusteri” niin, että huoltovarmuusosaaminen turvataan Raumalla.

Huoltovarmuus on aivan keskeinen osa kokonaisuutta. Projekti ei suinkaan pääty siihen, kun neljäs laiva aikanaan lähtee Rauman telakalta. Sotalaivoja pitää huoltaa ja myöhemmin, noin 15 vuoden käytön jälkeen, tarvittaneen peruskorjausta, jossa asejärjestelmiä uusitaan.

Jaa artikkeli