22.11.2015

Ammattitaidon taso laivoissa laskenut, läheltä piti -tilanteita on merellä viikoittain

Suomen valtion luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage Oy:n luotsausjohtajaa Kari Kososta huolestuttaa.

– Joka viikko on läheltä piti -tilanteita. Kymmenen viime vuoden ajan ammattitaidon taso laivoissa on laskenut ja ääripäät hyvän ja huonon välillä osaamisen välillä kasvavat koko ajan, Kosonen sanoo.
Juttu perustuu SSS.fi artikkeliin.

Suomen valtion luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage Oy:n luotsausjohtajaa Kari Kososta huolestuttaa.

– Joka viikko on läheltä piti -tilanteita. Kymmenen viime vuoden ajan ammattitaidon taso laivoissa on laskenut ja ääripäät hyvän ja huonon välillä osaamisen välillä kasvavat koko ajan, Kosonen sanoo.

Kososen mukaan Finnpilotin luotsit ovat yksin tänä vuonna estäneet 26 vakavaa onnettomuutta toimiessaan laivojen komentosilloilla. Yhteensä luotsit ovat havainneet poikkeavuuksia luotsattavilla laivoilla lähes 2 000 tapauksessa tänä vuonna.

– En keksi muuta selitystä kuin sen, että koko ajan haetaan halvempaa ja halvempaa miehitystä, tai sitten Suomen olosuhteita tuntevaa väkeä ei ole riittävästi tarjolla, Kosonen sanoo.

Yksin Suomenlahdella laivaliikenne on vilkasta ja lisäksi kasvussa. Merialueen AIS-linjan (Automatic Identification System) ohittaa vuosittain yli 51 000 kauppa- ja matkustaja-alusta.

Vilkkainta on Helsingin ja Tallinnan välisellä merialueella.

Öljyntorjunnasta vastaavan Suomen ympäristökeskuksen kehittämispäällikön Jorma Rytkösen mukaan Suomi on hyvin varautunut öljyntorjuntaan, mutta yli 100 000 tonnin aframax-luokan tankkerin lastin leviäminen Suomenlahdelle olisi silti miljardiluokan katastrofi, jonka jälkihoito kestäisi kuukausia ellei vuosia.

– Meriturvallisuus on Suomenlahdella melko hyvällä tasolla. On ollut hyvää onnea, ettei mitään suurta mälliä ole tapahtunut, Rytkönen sanoo.

Lähde: SSS.fi

Jaa artikkeli