19.02.2017

Ankara sää pysäytti jo 60 viljalaivaa USA:n satamiin

Talvimyrskyt, lumivyöryt ja kaatosateet ovat halvaannuttaneet viljan lastaukset Yhdysvaltain koillisrannikon satamissa. Satamissa tai niiden ulkopuolella odottelee jo 60 valtamerikuljetusten viljalaivaa. Aasialaiset viljan ja soijapapujen ostajat etsivät jo vaihtoehtoisia toimittajia Etelä-Amerikasta, Australiasta ja Venäjältä.

Talvimyrskyt, lumivyöryt ja kaatosateet ovat halvaannuttaneet viljan lastaukset Yhdysvaltain koillisrannikon satamissa. Satamissa tai niiden ulkopuolella odottelee jo 60 valtamerikuljetusten viljalaivaa. Aasialaiset viljan ja soijapapujen ostajat etsivät jo vaihtoehtoisia toimittajia Etelä-Amerikasta, Australiasta ja Venäjältä.

Merikuljetusten pysähtymisen lisäksi ankara sää on nostanut maapuolen kuljetuskustannukset huippuunsa. Lumivyöryt ovat nimittäin tukkineet myös viljajunien kulun preerian osavaltioista Tyynen meren rannoille.

Luonnonvoimien myllerrys sattuu amerikkalaisten viljakauppiaiden kannalta pahaan aikaan. Amerikkalaisten tavoitteena on laivata mahdollisimman paljon vehnää, maissia ja soijapapuja ennen kuin aasialaisten huomio kääntyy Argentiinaan ja Brasiliaan, joiden satokausi alkaa olla parhaillaan käsillä.

– Säälle emme mahda mitään, eikä viljaa voi lastata laivoihin sateessa, oregonilaisen Tradewest Brokeragen viljabroker John Crabb sanoo Reutersille.

Lumet pysäyttivät raideliikenteen

Rannikon huonojen kelien lisäksi ongelmia on kasautunut Kalliovuorilla, jossa lumivyöryt ovat tukkineet junaliikenteen. Esimerkiksi Montanassa toimiva BNSF Railway on joutunut sulkemaan raiteensa molempiin suuntiin.

– Junaliikenteen pysähtyminen on ikävä lisämauste Tyynenmeren rannikolle johtavassa viljakaupan logistiikkaketjussa, konsulttiyhtiö Halo Commodityn analyytikko Tregg Cronin kirjoittaa asiakkailleen.

Yhdysvaltain maatalousministeriön mukaan junaliikenteen vaunukohtaiset maksut ovat nousseet jo 2 000 dollarin verran tariffin yläpuolelle. Vertailun vuoksi viime vuonna kuljetusmaksut jäivät 108 dollaria alle tariffin.

Tyynenmeren rannoilla vilja-alusten lastaus on pysähdyksissä Oregonin ja Washingtonin satamissa.

Aasialaiset alkavat katsella muualle

Erään japanilaisen kauppahuoneen johtaja sanoo suoraan, että hänen yrityksensä on pakko etsiä maissille muita toimittajia, elleivät amerikkalaiset kykene pitämään sitoumuksiaan. Muita lähteitä japanilaiset voisivat löytää Kiinasta, Australiasta ja Venäjältä, hän lisää.

Myös Etelä-Korea on jo alkanut hankkia maissille vaihtoehtoisia toimittajia. Edellisellä satokaudella eli markkinavuonna 2015/16 korealaiset ostivat kolme miljoonaa tonnia maissia Yhdysvalloista.

Tradewestin Brokeragen Crabbin ainoana lohtuna on se, että viljan laivaukset Argentiinasta, Brasiliasta ja Meksikonlahdelta Aasiaan kestävät vieläkin pidempään kuin Yhdysvalloista.

Toisaalta länsirannikon satamien alussumaa ei pureta hetkessä. Satamien käsittelykapasiteetti on 40 valtamerialusta kuukaudessa ja jo nyt satamissa seisoo 60 laivaa odottamassa lastausta.

http://www.reuters.com/article/us-usa-grains-shipping-idUSKBN15P2GW

Jaa artikkeli