Harmajalle rakennetaan viikoksi 4.-11.12. valot, joilla majakan kivijalka valaistaan Suomi 100 –tunnuksilla. Toinen tunnus näkyy etelään Helsingin rannoille ja toinen merelle päin tervehdyksenä kaikille merellä kulkeville ja matkustaville.
Luotsaus Suomessa täytti 320 vuotta viime vuonna. Nykyinen luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage Oy on Suomen vanhimpia edelleen toimivia organisaatioita.
”Harmajan luotsiasema on ensimmäinen asutus, jonka laivat ohittavat matkallaan Kustaanmiekan salmen kautta Helsinkiin. Tämä antaa meille hienon mahdollisuuden tervehtiä 100-vuotiaaseen Suomeen saapumassa olevia laivoja”, toteaa Finnpilotin kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara.
”Olemme olleet monessa mukana, mutta tällaista valaistusta emme mekään ole koskaan vielä ole toteuttaneet.” Valoteoksen toteutuksesta vastaavan Revoltti Experiencen luova johtaja Mika Haikonen painottaa, että Harmajan valoteos tulee olemaan alttiina arvaamattomille sääoloille, joten laitteiden on oltava todella kestäviä ja luotettavia.
”Finnpilotilla on 21 luotsiasemaa, joista neljä sijaitsee saarilla eli Harmajalla Helsingin edustalla, Orrengrundissa Loviisan edustalla ja Saaristomerellä Isokarissa ja Utössä. Luotsiaseman paikka valikoituu aina liikenteen solmukohtaan, josta on tehokkainta hoitaa laajankin alueen luotsaukset,” kertoo kuljetusjohtaja Marjasvaara.
3,6 km Suomenlinnan eteläpuolella sijaitsevalla Harmajan saarella on ollut majakka ja luotsiasema jo 1800-luvulta lähtien ja pooki jo 1500-luvulla. Harmajan majakka ja Suomenlinnan kirkontorni ovat linjamerkkejä, joiden avulla merenkulkijat ovat koko Suomen itsenäisyyden ajan ottaneet ulkomereltä turvallisen suunnan kohti Helsinkiä.
Harmajan Suomi 100 –valoteos rakennetaan maanantaina 4.12. ja se on nähtävissä 11.12. saakka. Liitteenä havainnekuvat tulevasta valaistuksesta.