Finnpilot Pilotage Oy:n tilikauden 2022 liikevaihto oli 34,5 miljoonaa euroa (2021: 35,2 milj.) ja tilikauden tulos -0,9 miljoonaa euroa (2021: -1,2 milj.).
Luotsit nousivat luotsattaviin aluksiin yhteensä 20 315 kertaa (2021: 21 410) ja luotsattuja merimaileja kertyi 351 708 (2021: 410 840). Vuoden lopussa yhtiön palveluksessa oli 320 henkilöä (2021: 332 henkilöä).
Venäjän käynnistämä sota Ukrainassa muutti Suomen ulkomaankaupan logistisia ketjuja. Saimaan kanavalla Venäjän hyökkäys pysäytti alusliikenteen täysin. Yhtiö toteaa, että Saimaan tilanne vaikutti merkittävästi Finnpilotin vuoteen, joka päätyi tilikauden tuloksen osalta tappiolliseksi.
Saimaalla hintatuki ei kattanut kustannuksia
Finnpilot hoitaa Saimaalla Suomen valtion antamaa taloudellisesti kannattamattoman tehtävän velvoitetta. Voimassa olevan luotsauslain mahdollistama luotsausmääriin sidottu Saimaan hintatuki ei riittänyt kattamaan luotsaustoiminnan valmiuden ylläpidosta Saimaalla aiheutuneita kustannuksia.
Finnpilot joutui vuoden aikana käymään Saimaalla ja luotsinvälityksessä kahdet lomautuksiin ja myös irtisanomisiin johtaneet muutosneuvottelut. Neuvottelut käytiin erinomaisessa yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa ja niissä onnistuttiin löytämään ratkaisuja, joiden avulla suurelle osalle Saimaan alueen työntekijöistä pystyttiin vuoden 2022 aikana tarjoamaan työtä muualta yrityksestä.
Myös Pietarin putoaminen pois risteilijöiden ohjelmasta vaikutti risteilijämääriin ja kohdesatamiin, eivätkä risteilijäkäynnit palanneet koronaa edeltävien vuosien tasolle. Sähkön ja polttoaineiden ennakoitua rajumpi hinnannousu nosti voimakkaasti luotsinkuljetuksista syntyneitä kustannuksia.
Kriittinen rooli huoltovarmuudessa
Luotsauksella on yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta kriittinen rooli. Monet elintärkeät tavarat kuljetetaan meriteitse ja lastien kulkeminen on taattava myös mahdollisissa häiriötilanteissa. Maailmantilanteen äkillisen muuttumisen vuoksi Finnpilotissa panostettiin vuonna 2022 erityisesti jatkuvuuden hallintaan ja häiriöiden sietokykyyn.
Luotsit ja luotsikutterinhoitajat tekivät viime vuonna yhteensä 681 poikkeamahavaintoa, joista osa raportoitiin eteenpäin viranomaisille. Ajoissa viranomaisten tietoon tullut havainto saattaa parhaassa tapauksessa estää merkittävät vahingot ympäristölle tai ihmisille.
Palvelutasotavoitteen mukaisten odotusaikojen puitteissa toteutettiin 99,9 % (2021: 99,8 %) kaikista luotsauksista. Luottamus & Maine -sidosryhmätutkimuksessa Finnpilot arvioitiin erittäin luotettavaksi toimijaksi kaikilla mittareilla. Tuloksissa korostuivat erityisesti turvallisuuden tuottaminen ja henkilöstön ammattitaito sekä toiminnan avoimuus ja läpinäkyvyys.
Etäluotsaus ja lakiuudistus
Finnpilot kulkee etäluotsauksen kansainvälisen kehityksen eturintamassa. Toukokuussa Kokkolan väylällä kokeiltiin menestyksekkäästi etäluotsauksen tiedonsiirtoa osana Sea for Value Fairway -projektia. Kokeilu herätti myös kansainvälistä mielenkiintoa ja vuoden aikana rakennettiin kansainvälistä yhteistyöverkostoa etäluotsauksen ympärille.
Finnpilot osallistui aktiivisesti uutta luotsauslakia valmistelevaan tutkimus- ja määrittelytyöhön. Uuden lain ytimessä on luotsien ja luotsinkäyttövelvollisuudesta vapautetun laivapäällystön luotsausosaamisen kehittäminen ja varmistaminen. Laissa säädetään myös nykyistä tarkemmin luotsausyhtiön varautumisvelvollisuudesta poikkeusoloihin ja muihin poikkeuksellisiin tilanteisiin, sekä annetaan yhtiölle uusia tehtäviä esimerkiksi luotsaustutkintojen vastaanottamiseen ja itämerenluotsaukseen liittyen. Syyskuussa voimaan tulevaksi ajoitettu laki on presidentin vahvistettavana. Lain nojalla annettavien määräysten valmistelu sekä koulutusjärjestelmän kehitys jatkuvat aktiivisina tänä vuonna.
Päästövähennyspolku vuoteen 2030
Luotsaus suojaa Itämerta alusliikenteen haitoilta ja mahdollisilta ympäristöonnettomuuksilta. Samalla luotsaustoiminta jättää kuitenkin jälkiä ympäristöön. Vastuullisuustyön näkökulmasta viime vuosi oli Finnpilotille järjestelmällisen ja tavoitteellisen kehittämisen vuosi. Yhtiö selvitti ensimmäistä kertaa kokonaispäästönsä (vuosilta 2021 ja 2022) ja rakensi päästövähennyspolun viitoittamaan tietä kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä (vertailuvuotena 2021). Viime vuonna Finnpilotin toiminnan kokonaispäästöt olivat 5068 tCO2e (2021: 6269 tCO2e).
Kuljetuskaluston osalta vuosi 2022 oli kehittämisen ja kunnossapidon vuosi. Uusi välikauden vene osoittautui käytössä erittäin merikelpoiseksi ja vähäkulutuksiseksi ja yhtiö vahvistikin kahden optioveneen tilauksen. Myös ensimmäinen jäävahvistetun luotsikutterin elinkaaripidennysinvestointi valmistui. Projektiin sisältyi myös uudenlainen MOB-pelastuskori, joka helpottaa merkittävästi mereen joutuneen henkilön pelastamista.
Wärtsilä Finlandin Maria Tiainen Finnpilotin hallitukseen
Diplomi-insinööri Maria Tiainen nimitettiin Finnpilot Pilotage Oy:n hallituksen jäseneksi 21. maaliskuuta 2023 pidetyssä yhtiökokouksessa.
Tiaisella on vahva kokemus automaation ja digitalisaation johtamisesta sekä projekti- ja muutosjohtamisesta. Merenkulun digitalisaation parissa Tiainen on työskennellyt Wärtsilässä useissa tehtävissä vuosina 2011-2015 ja 2017-2022. Tällä hetkellä Tiainen toimii Wärtsilässä Energy-liiketoiminnan Power Systems & Controls -toiminnon johtajana.
Tehtävänsä hallituksessa jättivät Tuula-Riitta Markkanen sekä Markus Katara. Finnpilotin hallituksen puheenjohtajana jatkaa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Finnpilotin hallitus 21.3.2023 alkaen:
Kimmo Mäki, puheenjohtaja, Finavia Oyj
Petri Peltonen, hallituksen jäsen, työ- ja elinkeinoministeriö
Hilppa Rautpalo, hallituksen jäsen, Lassila & Tikanoja Oyj
Maria Tiainen, hallituksen jäsen, Wärtsilä Finland Oy
Henkilöstön edustajat hallituksessa:
Kaj Hahtonen, Finnpilot Pilotage Oy, varsinainen edustaja
Aki Saartia, Finnpilot Pilotage Oy, varaedustaja