Norjalaisen TradeWinds lehden mukaan Gazprom on valinnut 14-vuotiaan Excel LNG laivan muutettavaksi kelluvaksi LNG varastoksi (FSU) Portovaya LNG hankkeeseen Viipurinlahden pohjoisrannalle Säkkijärvelle.
Lehden lähteiden mukaan sopimukseen on päästy laivan yhdessä omistavien Exmarin ja Mitsui OSK Linesin kanssa. 138,107 m3;n Excel on rakennettu DSME:n telakalla Koreassa vuonna 2003. Noin 40 M USD arvoisen kaupan on arvioitu toteutuvan vielä syyskuun aikana.
Merenkulkupiireissä tätä pidetään eräänlaisena referenssinä pitkäaikaisista rahdeista vähitellen vapautuville höyrykäyttöisille LNG aluksille.
Tiettyjä muutostöitä joudutaan tekemään ja niiden arvioidaan kestävän kymmenkunta kuukautta – työt tehtäneen Singaporessa Keppelin tai Sembawangin telakalla, lehti arvioi. Alus on ns. membraanityyppiä ja varustettu GTT:n NO96-tyyppisillä tankeilla. Se on viimeksi ajanut ConocoPhillipsin lasteja Alaskasta Japaniin.
Gazpromille tämä on nopea tapa ajaa käyntiin 1.5 miljoonan tonnin vuosituotannon LNG laitos, joka käyttää putkikaasua. Portovaya on paikka, josta myös lähtee North Stream 1 putkilinja Saksaan.
Portovayan laitosta rakentaa venäläinen rakennusyhtiö SRDI Oil & Gas Peton yhteistyössä Saksan Linden kanssa olisi ensimmäinen FSU LNG:n edelleen laivauksia varten; yleensä laivat toimivat tuontiterminaaleina niinkuin Independence Liettuassa.Linde allekirjoitti asiaa koskevan urakkasopimuksen viime helmikuussa.
Projektin ansiosta Gazpromin ei heti tarvitse rakentaa Portovayan laitokselle kiinteitä varastotankkeja ja se ajettua terminaalin käyntiin jo vuoden 2018 aikana.