Bloomberg Intelligencen analyytikko Rahul Kapoor huomauttaa, että Etelä-Korean Busan kuroo nopeasti Hongkongin kaulaa kiinni ja nousee maailman viidenneksi vilkkaimmaksi konttisatamaksi vain muutamien lähiviikkojen kuluessa.
Kiina puolestaan on kasvattanut satamiensa kapasiteettia vastaamaan sikäläisen vientiteollisuuden tarpeita. Vallankin Shanghain ja Shenzenin satamat hyötyvät entistä isompien konttilaivojen pääsystä kaijoille. Vielä vuonna 2004 Hongkong oli maailman suurin konttisatama ja Kiinan tuonti- ja vientiteollisuuden portti ulkomaailmaan.
– Teollisuustuotannon taantuminen Hongkongissa näkyy myös sen satamassa. Hongkong on kohdannut kovempaa kilpailua Kiinasta ja muulta Aasian maista, Aasian kuljetusmarkkinoita tutkivan Crucial Perspectiven johtaja Corrine Png sanoo ja huomauttaa Kiinan panostuksiin sekä satamien kapasiteetissa että niiden tehokkuudessa.
Hongkongin käyrä kuin lehmän häntä
Hongkongin sataman alamäki on sen sijaan ollut ilmeinen: vuonna 2005 maailman ykköspaikka lipesi Singaporelle, vuonna 2007 kakkosasema meni Shanghaille, vuonna 2013 kolmossija Shenzenille ja vuonna 2015 nelossijalla Hongkongin ohitti kiinalainen Ningbon satama.
Tänä vuonna Hongkongin edelle kiilaa siis eteläkorealainen Busan, joka hyötyy myös Koillis-Kiinan transitokuljetuksista, Drewry Financial Research Services huomauttaa. Yhtiön tilastojen mukaan Busan on peitonnut Hongkongin kuljetussuoritteet jo 11 kuukauden aikana vuonna 2017.
Kaikki isot varustamot ajavat suoraan Kiinaan
Hongkongin lähinaapuri Shenzen vain lisää konttikuljetuksiaan ja vahvistaa asemiaan maailman satamakolmosena Shanghain ja Singaporen perässä.
Kiinan satamien esiinmarssia täydentää sekin, että maailman suurimpien konttivarustamoiden alukset suosivat juuri kiinalaisia satamia Aasian ja Euroopan välisillä reiteillään.
– Varustamoalan trendinä ovat suorat yhteydet Kiinaan, mikä vähentää transitoa Hongkongin kautta, Drewryn Singaporessa toimiva analyytikko Victor Wai huomauttaa.