08.01.2025

12

Almaz-laivanrakennusyhtiön rakentaman dieselsähköisen P21180M Evpatiy Kolovrat jäänmurtajan vastaanottokokeet saatiin kesällä 2024 päätökseen ja alus siirtohinattiin sijoituspaikkaansa Petropavlovsk-Kamchatskin laivastotukikohtaan. Aluksen voimalaitos koostuu kahdesta kotimaisesta 3-10D49-dieselgeneraattorista sekä 4-10D49-dieselgeneraattorista, joiden kunkin teho on 3,5 MW ja jotka on kehittänyt Kolomnan tehdas. Prototyyppi, vuonna 2017 käyttöönotettu 6 000 uppoumatonnin Ilja Muromets, on varustettu tuontimoottoreilla. Uusin laivaston murtaja on tätä 4 metriä lyhyempi, metrin kapeampi ja syväyttä on 6 metrin sijasta vain 4,6 metriä. Kolomnassa valmistetut dieselgeneraattorit, jotka on asennettu tähän modernisoituun versioon tuonnin korvaamista varten, omaavat pidemmän käyttöiän ja ne vaativat vähemmän huolto- ja korjauskustannuksia, julistaa valmistajan diesel-liiketoiminnan apulaisjohtaja Dmitry Mirny. Propulsio on hybridiratkaisu, jossa keskellä on akselilinja ja kummallakin sivulla kääntyvät kiinteäsiipiset azimuth-potkurit, joiden valmistaja on pidetty salassa. Evpatiy Kolovratin uppouma on 4 100 tonnia, pituus 82 metriä ja leveys 19 metriä. Jääluokka on RMRS:n Icebreaker Arc 6. Sille on jo rakenteilla sisaralus Svyatogor, joka valmistuu vuonna 2027.

Jaa artikkeli