Malmilaivat tuskin seilaavat Indonesiasta ainakaan lyhyellä sihdillä, sillä sikäläisten sulattojen vaatimuksesta hallituksen odotetaan jatkavan nikkelimalmin ja bauksiitin vientikieltoa. Indonesia pelkää kiinalaisten vihaa, sillä Kiina on investoinut miljardeja dollareita Indonesian kaivosteollisuuteen ja malmisulattamoihin.
– Todennäköisesti jatkamme nikkelimalmin ja bauksiitin vientikieltoa, Indonesian energia- ja kaivosministeri Luhut Panjaitan sanoo Bloombergille. Ministerin mukaan maa on houkutellut viiden miljardin dollarin investoinnit metallialalle, joten miksi viedä luonnonrikkauksia ulkomaille kun ne voidaan jalostaa kotimaassa.
Ministeri teki u-käännöksen
Vielä viikko sitten ministeri vihjasi vientikiellon helpottamisesta, mutta nyt hän on kääntänyt kelkkansa täysin. Hallitus tekee lopullisen päätöksensä vientikiellosta ensi viikolla.
Helpotuksia vastustivat Tsingshan Bintangdelapan Groupin kaltaiset kotimaiset jalostajat, joka on osittain kiinalaisten ja osittain brasilialaisen Valen paikallisen tytäryhtiön omistuksessa. Myös toinen kotimainen, valtiollinen PT Aneka Tambang kannatti kiellon jatkamista.
Panjaitanin mukaan hallitus selvittää kuparin vientimahdollisuuksia. Indonesia on tähdännyt toimillaan kotimaisten kaivosten ja metallinjalostuksen toiminnan turvaamiseen, ministeri sanoo.
Filippiinit kärkkyy markkinoita
Kaakkois-Aasian suurin kansantalous kielsi malminviennin vuonna 2014. Suurimmat vientimarkkinat löytyvät Kiinasta, joka käyttää indonesialaista nikkeliä ruostumattoman teräksen jalostuksessa.
Filippiinit on yrittänyt hyödyntää tilannetta, mutta maan kaivoksia uhkaa sulkeminen ympäristöväen vaatimuksesta. Viime vuonna Filippiinit vei 32,3 miljoonaa tonnia malmia.
Nikkelin tonnihinta on viime aikoina kohonnut lähes kaksi prosenttia 10 620 dollariin, Lontoon metallipörssistä kerrotaan. Vielä helmikuussa hinta oli 7 550 dollaria tonnilta eli halvimmillaan yli vuosikymmeneen.