Arabimaiden suurin Opecin ulkopuolinen öljyntuottaja Oman lisää lämpöä kilpailussa Persianlahdella käyvien vlcc-alusten polttoainehuollosta. Sulttaanikunta aikoo aikoo rakentaa 600 miljoonan dollarin hintaiset polttoainevarastot Soharin satamaan Intian valtameren rannalle.
Soharin satamalaitos eli Sohar Port and Freezone on tehnyt asiasta sopimuksen singaporelaisen öljytrading -yhtiön Trescorp Alliancen kanssa. Sopimuksen myötä Sohariin valmistuu 600 000 kuutiometrin kokoinen bunkrauslaitos vuoteen 2020 mennessä, sataman toimitusjohtaja Mark Geilenkirchen kertoo Bloombergille.
Samalla Trescorp aikoo kolmikertaistaa oman laitoksensa alueella 1,8 miljoonaan kuutiometriin jo ensi vuoden aikana.
Emiirikuntien kilpailu harmittaa
Soharin valtamerisatama aikoo suunnata kilpailunsa kärjen kohti naapurimaassa eli Yhdistyneissä arabiemiirikunnassa sijaitsevaa Fujairahin satamaa, jolla on yhtäläinen asema Intian valtameren rannalla kuin Soharillakin.
Fujairah on Lähi-idän suurin laivojen bunkkerikeskus, jonka kapasiteetti on neljä kertaa suurempi kuin Sohariin tulevat varastot.
Molemmat satamat hyötyvät sijainnistaan siten, että ne eivät ole aivan tulenaran Hormuzin salmen äärellä. Salmi on supertankkereiden pullonkaula, sillä sen läpi kuljetetaan noin 20 prosenttia maailman raakaöljystä, Yhdysvaltain energiavirasto arvelee.
”Suuri harppaus sulttaanikunnalle”
– Tämä on meille valtava askel eteenpäin. Meitä on jo pitkään harmittanut se, että vlcc-alukset ovat lastanneet Soharissa, mutta ottaneet bunkkerinsa Fujairahissa. Tämän käytännön aiomme nyt lopettaa, Geilenkirchensanoo.
Myös Soharin sataman kumppani Trescorp odottaa alueellisen kysynnän ylittävän reippaasti varastokapasiteetin ensi vaiheiden tarjonnan.
– Trescorpin laajennettavassa bunkkeripisteessä kuusi vlcc-alusta pystyy ottamaan yhtä aikaa polttoainetta, singaporelaisyhtiön hallituksen puheenjohtaja Hamood Al Hashmi sanoo tiedotteessaan.
Vuoteen 2020 mennessä Soharissa kyetään varastoimaan 3,2 miljoonan kuutiometrin verran meripolttoaineita. Luvussa ovat mukana Trescorpin hankkeen tiedot.
Paikalleen ei jää istumaan Fujairahin satamakaan, sillä emiirikunnissa bunkkerikapasiteettia aiotaan samaan aikaan lisätä 14 miljoonaan kuutiometriin.
Persianlahden kriisi siirtää liikennettä
Joka tapauksessa kesällä alkanut Qatarin kriisi kauppasaartoineen on kasvattanut alusliikennettä Sohariin ja muihin valtamerisatamiin viimeksi kuluneiden kolmen kuukauden aikana. Geilenkirchenin arvion mukaan Soharin alusliikenne kasvaa tänä vuonna kolmeen tuhanteen laivaan viime vuoden 2 600 aluksesta.
Myös Omanissa suunnittelilla olevat petrokemian teollisuuden hankkeet lisäävät liikennettä 30 prosentin verran tulevina vuosina.