19.07.2016

Japanilaisten vuoro ärsyyntyä varustamoiden tappiokierteestä

Japanin suurimpien rahtivarustamoiden osakkeenomistajat pohtivat yhä useammin sitä, kykenevätkö nykyiset varustamopomot selättämään merenkulun pitkään jatkuneen taantuman. Päitä ei ole vielä pudonnut, mutta toimitusjohtajien luottamus on laskenut alimmilleen.

Japanin suurimpien rahtivarustamoiden osakkeenomistajat pohtivat yhä useammin sitä, kykenevätkö nykyiset varustamopomot selättämään merenkulun pitkään jatkuneen taantuman. Päitä ei ole vielä pudonnut, mutta toimitusjohtajien luottamus on laskenut alimmilleen.

Markkina-arvoltaan maan kolmanneksi suurimman varustamon Kawasaki Kisen Kaishan toimitusjohtaja Eizo Murakami kelpaa varoittavaksi esimerkiksi.

Kesäkuun lopun yhtiökokouksessa Murakamin jatkoaika sai vain 57 prosentin kannatuksen osakkeenomistajilta. Murakamin luottamus on hiipunut jo toista vuotta peräkkäin, sillä viime vuonna häntä kannatti 86 prosenttia äänioikeutetuista.

Kawasakiakin suuremman Mitsui OSK Linesin toimitusjohtaja Junichiro Ikeda onnistui samoihin aikoihin vakuuttamaan vain 77 prosenttia yhtiökokouksessa äänestäneistä. Vielä vuosi sitten Ikedaa kannatti peräti 98 prosenttia osakkeenomistajista.

Bloombergin analyytikoiden mielestä japanilaisten sijoittajien käyttäytyminen yhtiökokouksissa heijastelee maan talouden muutoksia. Pääministeri Shinzo Aben hallitus on vaatinut pörssiyhtiöiltä parempia tuottoja ja yleensäkin sijoittajat paremmin huomioon ottavia menettelytapoja.

Paljon rahaa menettäneet varustamot eivät toki ole ainoita sijoittajien raivon kohteeksi joutuneita pörssiyhtiöitä. Myös maailman suurin autonvalmistaja Toyota Motor Corp. on saanut osakseen paljon arvostelua osakkeenomistajilta.

K-Linen omistajat lähes ilmikapinassa

Kawasaki Kisen Kaishan eli toiselta nimeltään K-Linen yhtiökokous on selvä merkki osakkeenomistajien tyytymättömyydestä nykyistä johtoa kohtaan, tokiolaisen sijoitusneuvojan Value Search Asset Managementin toimitusjohtaja Minoru Matsuno sanoo.

– K-Linella on runsaasti käteisvaroja, mutta varustamon johto ei pane niitä parhaaseen käyttöön, Matsuno huomauttaa.

Varustamopomo Muragamin vastainen liike lähentelee jo ilmikapinaa, sillä Muragamia vastaa äänesti peräti 330 094 osakkeenomistajaa eli kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten, Kawasaki Kisenin pörssitiedotteesta ilmenee.

Sekä K-line että Mitsui OSK eivät suostu enempää kommentoimaan osakkeenomistajiensa äänestystuloksia.

Brexit-tulos viimeinen naula arkkuun

Merenkulku on tunnetusti kärsinyt pitkästä rahtitasojen hiipumisesta, kuljetusmäärien taantumasta ja alusten ylikapasiteetista.

Kawasaki Kisen eli K-Line teki maaliskuussa päättyneellä tilikaudellaan suurimman tappionsa viiden vuoden aikana. K-Linen isomman kilpailijan Mitsui OSK:n tappiotkin olivat suuremmat: tappiota kertyi tilivuonna 170 miljardia jeniä eli noin 1,7 miljardin Yhdysvaltain dollarin verran.

Varustamojen tappioiden lisäksi Britannian EU-kansanäänestyksen tulokset heijastuvat sijoittajien tunnelmiin myös Japanissa.  Merikuljetusten lisäksi Brexitin jälkimaininkien pelätään syventävän myös laivanrakennuksen ja öljybisnesten kriisejä.

Korealaisen Hana Financialin analyytikko Park Moo Hyun maalaa synkkää kuva Brexitin jälkeisestä markkinatilanteesta Aasian pörsseissä.

– Epävarmuus lisääntyy ja uudet offshore- ja laivanrakennushankkeet uhkaavat siirtyä kauemmas tulevaisuuteen. Tämä on viimeinen asia, jota merialoilla toivotaan, Park uumoilee.

Jaa artikkeli