Kiinalaiset tuotteet alkavat vyöryä Euroopan ja eritoten Lähi-idän ja Afrikan markkinoille hiljattain avatun Gwadarin uuden sataman kautta. Kiina saa Pakistanista uuden maa- ja meriliikenneyhteyden Intian valtamerelle ja Persianlahdelle. Lähivuodet näyttävät, tuleeko reitistä ikiaikaisen silkkitien seuraaja.
Joka tapauksessa Pakistanin korkein siviili- ja sotilasjohto oli näyttävästi paikalla, kun ensimmäinen kiinalaisalus lähti Gwadarin satamasta kohti länttä.
Lastausta edelsi kiinalaisten rekkojen huolellisesti vartioitu virta Kiinan luoteisesta Xinjiangin provinssista Pakistanin läpi Intian valtameren rannalle.
Sotilaat takaavat liikenteen sujumisen
Xinjiangin ja Gwadarin välille on osana silkkitietä rakennettu uusi tieverkosto, jonka turvallisuutta maat valvovat hellittämättä, Bloomberg kirjoittaa.
Pakistanille kauppareitti on taloudellisesti erittäin tärkeä, ja maa haluaakin turvata liikenteen sujuvuuden kaikissa oloissa.
Sataman avaijissa puhunut Pakistanin pääministeri Nawaz Sharif toivotti ulkomaiset investoijat tervetulleiksi kiinalaisten rahoittamaan Gwadarin satamaan ja lisäsi, että turvallisuudesta ei tarvitse huolehtia.
Gwadar sijaitsee terroritekojen riivaamassa Balukhistanin provinssissa, ja tilanteen rauhoittamiseksi Pakistanin armeija on perustanut alueelle erikoisyksikön turvaamaan sekä maaliikennettä että uuden sataman toimintaa.
Kiina ei ujostele rahankäytössä
Kiina ja Pakistan kehittävät yhdessä jättimäistä talousaluetta ja kuljetuskäytävää, joka tunnetaan nimellä China-Pakistan Economic Corridor. Läntisten arvioiden mukaan Kiina investoi alueen teihin ja voimalaitoksiin jopa 46 miljardia dollaria tulevina vuosikymmeninä.
Kiina ja Pakistan ovat viime vuosina lähentyneet myös poliittisesti ja sotilaallisesti, koska maita yhdistää syvään juurtunut epäluulo naapurimaa Intiaa kohtaan, Bloomberg kirjoittaa.
Gwadar puolestaan hyötyy strategisesta sijainnistaan eteläisen Aasian, Keski-Aasian ja Lähi-idän kuljetusväylien solmukohdassa. Kaupunki ja sen satama sijaitsevat aivan Persianlahden suulla eli Hormuzin salmen lähituntumassa.
Kiina on jo pitkään etsinyt uusia kauppareittejä Arabianmerelle ja Intian valtamerelle. Nykyään kiinalaisten länteen suuntautunut ulkomaankauppa on kulkenut kapean ja riskialttiin Malakan salmen kautta, ja tämä reitti aiotaan nyt ainakin osittain korvata tutkimusmatkailija Marco Polon ajoista päivitetyllä uudella silkkitiellä.