Kiina aikoo vuoteen 2020 mennessä vallata jopa 40 prosentin siivun maailman laivanrakennusmarkkinoilta. Lohikäärmemaa satsaa eritoten kallimpiin merialan tuotteisiin samalla kun Kiina joutuu tukemaan heikosti kannattavia telakoitaan, hallituslähteet sanoivat torstaina.
Peräti kuusi ministeriötä julkisti yhdessä viestin telakoiden tukipaketista MIIT (Ministry of Industry and Information Technology) -ministeriön nettisaitilla, Reuters kirjoittaa. Paketissa on listattu Kiinan laivanrakennuksen näkymät vuosille 2016-2020.
Merialojen pitkä taantuma on koetellut kovin kourin Kiinankin telakoita, jotka ovat keskittyneet halpojen alustyyppien kuten bulkkereiden rakentamiseen.
Telakoiden tilauskanta on romahtanut
Kiinan telakkateollisuuden yhdistys kertoi joulukuussa, että maan telakoiden tilauskanta putosi 14 prosenttia tammi-marraskuussa edellisen vuoden vastaavasta ajasta.
– Telakkamme ovat kokeneet kovimpia aikoja sitten maailman finanssikriisin alkamisen. Tarvitaan voimakkaita otteita telakoiden kilpailukyvyn turvaamiseksi, finisteriöiden tiedotteessa sanotaan.
Hallitus aikoo rohkaista kiinalaistelakoita panostamaan t&k-toimintaan ja tähtäämään entistä kalliimpien alustyyppien rakentamiseen. Kiina aikoo hallituksen tuella vallata 35-40 prosentin osuuden myös offshore -alalta. Ministeriöt eivät ole paljastaneet nykyistä markkinaosuutta.
Tavoitteisiin ei päästä pelkillä valtion tuilla, vaan Kiina etsii rahoitusta myös pankeilta ja yksityisiltä tahoilta.
http://www.reuters.com/article/china-shipbuilding-idUSL4N1F223