LNG-tankkerit ovat tällä hetkellä kaikkein kalleimpia aikarahdattavia aluksia. Sitä paitsi LNG:n pitäminen riittävän kylmänä eli miinus 160 Celsius-asteessa vie runsaasti energiaa ja rahaa, joten LNG:n hätävarastointi tulee paljon kalliimmaksi kuin vaikkapa raakaöljyn säilyttäminen vanhoissa tankkereissa myöhempää myyntiä varten.
Joka tapauksessa kaasun varastointi heijastelee Kiinan LNG-markkinoiden nykyistä tilaa, jossa kaasun käyttöä on lisätty voimakkaasti lämmityksessä öljyn ja kivihiilen kustannuksella.
– Kyse on ikään kuin polttoaineen riittävyyden ja saannin vakuuttamisesta kylmien säiden varalta, eräs asiasta perillä oleva taho kommentoi LNG:n hätävarastointia tankkereihin.
– CNOOC on Kiinan suurin LNG:n tuoja ja yritys käytti myös viime vuonna yhtä LNG-tankkeria varastonaan, sama tuntemattomana pysyttelevä henkilö jatkaa.
LNG:n varastointi poikkeaa öljyn varastoinnista
Nyt aikarahdatut LNG-tankkerit ovat nimeltään Cool Explorer ja Neo Energy. Alusten lyhytaikainen aikarahtaussopimus maksaa 10 miljoonaa dollaria eli 40 000 dollaria per päivä marraskuun puolivälistä maaliskuun keskivaiheille, Reuters kirjoittaa. Molempien alausten kapasiteetti on 150 000 kuutiometriä kaasua.
LNG:n varastointiin liittyy semmoinenkin kummajainen, että tuotteen hinta on yleensä laskenut varastoinnin päättyessä. Raakaöljyn varastoinnissahan pyritään nimen omaan hyödyntämään öljyn nousevia spot-hintoja.
Niinpä Aasian LNG:n spot-käyräkin osoittaa laskusuuntaan niin, että tammikuun spot-hinta on kymmenen dollaria miljoonaa btu:ta (British thermal unit) kohti, mutta huhtikuun toimitusten spot-hinta on vain seitsemän dollaria per mbtu.
Reutersin tietojen mukaan VLGC Neo Energy oli pari päivää sitten Japanin vesillä suunta kohti Etelä-Koreaa ja Cool Explorer oli ankkurissa Hainanin edustalla eteläisessä Kiinassa.