Kiinalaisvarustamo Cosco Shipping nousi kolmannen neljänneksen aikana ensi kertaa tanskalaisen Maersk Linen ohi maailman suurimmaksi konttivarustamoksi, Alphalinerin konttien nostoja mittaavat tilastot osoittavat.
Kiinan valtio on jo kauan halunnut nostaa maan profiilia kansainvälisissä merikuljetuksissa. Niinpä Pekingin vallanpitäjät niputtivat viime vuonna yhteen kaksi maan suurinta valtiollista varustamoa Cosco Shippingiksi, jonka tehtäväksi tuli haastaa Maersk Line ja sveitsiläinen MSC, Reuters kirjoittaa.
Heinä-syyskuussa Cosco käsitteli kaikkiaan 5,49 miljoonaa 20 jalan eli teun konttiyksikköä. Suorite kasvoi viime vuoden vastaavasta ajasta 23 prosenttia. Sitä ei tiedetä, miten paljon Kiinan omat eli satamien väliset kuljetusmäärät vaikuttivat Coscon liikennemääriin.
Kyberisku häiritsee Maerskia monin tavoin
Samaan aikaan Maerskin nostojen määrä oli 5,26 miljoonaa teuta, Alphalinerin viime viikolla julkaisemista tilastoista ilmenee. Maerskin kuljetukset laskivat 2,4 prosenttiavuoden takaisesta.
Asiantuntijoiden mukaan ei ole selvää, miten paljon kuljetusten putoamiseen vaikutti tanskalaisvarustamon kohdalle sattunut kyberhyökkäys, joka häiritsi pahoin varustamojätin laivauksia ja satamaoperaatioita heinä- ja elokuussa.
Maersk on tehnyt koko vuoden tulosarviolle noin 300 miljoonan dollarin alaskirjaukset hakkeri-iskun ja sitä seuranneen it-järjestelmien uusimisen kustannusten takia.