Etelä-Korean telakoiden kolme sisarusta – Hyundai Heavy, Daewoo ja Samsung Heavy – ovat irtisanoneet tänä vuonna 20 000 henkilöä. Säästökuuri ei suinkaan lopu tähän, vaan asiantuntijat olettavat maailman suurimpien telakoiden irtisanovan vielä toisen mokoman lisää.
Työllisyyttä tutkiva Korean Labor Institute arvelee, että korealaisten laivanrakentajien vähennystarve on jopa 40 000 henkilöä vielä vuoden loppuun mennessä.
Kesäkuun lopussa Korean laivanrakennusalalla työskenteli kaikkiaan 163 000 pellinvääntäjää ja alihankkijaa, Korean Offshore & Shipbuilding Association sanoo.
Telakoilla valtavat tappiot
´Kolmen sisaruksen´ yhteenlasketut tappiot yltävät 6,6 biljoonaan woniin eli 5,8 miljardiin dollariin kuuden viimeksi kuluneen neljänneksen aikana. Uusia tilauksia ei ole saatu ja vanhojenkaan toimitusaikatauluissa ei ole pysytty. Erityisen hutera tilanne on offshore -alalla.
Laivanrakennus oli aikoinaan Etelä-Korean suurin vientiala, mutta nyt ala on pudonnut viidennelle sijalle. Valtio kaavailee telakoille jättimäisiä tukitoimia työpaikkojen ja osaamisen säilyttämiseksi maassa, Bloomberg kirjoittaa.
– Jos asiat eivät käänny parempaan suuntaan ensi vuoden aikana, meillä on edessämme pitkä ja kivulias taival, Korean Institute for Industrial Economics & Trade -etujärjestön tutkija Hong Sung-in arvelee.
Hyundai ainoana mustalla, Daewoolla karmeat tappiot
Hyundai Heavy kertoi tänään, että sen nettotulos heinä-syyskuussa oli 295,5 biljoonaa wonia, lähinnä tehokkaiden säästötoimien ansiosta. Samsung Heavy kertoo luvuistaan torstaina ja Daewoo ei ole vielä ilmoittanut julkistamispäiväänsä.
Korealaistelakoiden triosta vain Hyundai ylsi voitolliseen tulokseen alkuvuonna. Tänä aikana telakalta on irtisanottu 1 500 henkilöä. Yhtiön edustajan mukaan uusista supistuksista ei ole vielä päätetty.
Samsung Heavy on sekin vähentänyt 1 500 työpaikkaa. Lisäksi yhtiö tarjoaa myyntiin 159,1 miljoonaa uutta osaketta, joilla se toivoo ansaitsevansa biljoonan wonin lisärahoituksen. Samsung aikoo vähentää 40 prosenttia työvoimastaan vuoteen 2018 mennessä.
Surkein tilanne on Daewoolla, joka on työvoiman vähennysten lisäksi – tai ehkäpä juuri niiden takia – jäänyt rajusti jälkeen monien offshore -hankkeiden toimitusajoista. Daewoo aikoo irtisanoa 2 000 henkilöä lisää vielä ennen vuoden loppua.
Offshore-ala on kitunut jo kaksi vuotta
Offshore-alan ja porauslauttojen rakentajien kahden vuoden kärsimysnäytelmä on levinnyt Korean ulkopuolelle. Singaporelaiset offshore-rakentajat Keppel Corp. ja Sembcorp Marine ovat kumpikin irtisanoneet 8 000 työntekijää tammikuusta lähtien.Bloombergin mukaan maailman öljy- ja kaasusektorilta on hävinnyt peräti 350 000 työpaikkaa sen jälkeen kun raakaöljyn hinta romahti vuonna 2014. Samalla öljynetsintää ja investointeja on supistettu kovalla kädellä kaikkialla.Kolme sisarta, kolme elvytyssuunnitelmaaKaikilla kolmella suuryhtiöllä on omat elvytyssuunnitelmat velkojien vakuuttamiseksi. Yhteenlaskettuna yritykset hakevat markkinoilta peräti 8,41 biljoonan wonin verran lisärahoitusta.
Työpaikkojen vähentämisen lisäksi suunnitelmiin kuuluu maaomaisuuden myyntiä ja kaikkein huonoimpien telakkayksiköiden väliaikaisia alasajoja.Kaikkein heikoimmilla ovat korealaistelakoiden alihankkijat, joiden töitä paiski huippuvuonna 2014 peräti 204 000 henkilöä. Sen jälkeen määrä on laskenut joka vuosi.Kesäkuun lopussa kolmen suuren telakkayhtiön palveluksessa oli yhteensä 51 353 työntekijää.Soulilaisen Yuanta Securities Korean analytiikko Lee Jae-won odottaa telakoiden tilauskirjojen alkavan taas täyttyä vuoden 2018 aikana, vaikka huippuajoista jäädäänkin kauas.