09.11.2017

Kouvolan ”silkkitie” lisää eteläisen Suomen satamien liikennettä

Säännöllinen konttijunaliikenne Kouvolasta Kiinaan käynnistyy tällä viikolla. Uusi ”pohjoinen silkkitie” lupaa hyvää myös satamille, lentokentille ja rekkaliikenteelle, sillä intermodaalit kuljetusyhteydet nostavat Kouvola RRT:n kansainvälisen merkityksen samalle tasolle Helsingin, HaminaKotkan, Turun ja Naantalin satamien sekä Helsingin ja Turun lentokenttien kanssa.

Säännöllinen konttijunaliikenne Kouvolasta Kiinaan käynnistyy tällä viikolla. Uusi ”pohjoinen silkkitie” lupaa hyvää myös satamille, lentokentille ja rekkaliikenteelle, sillä intermodaalit kuljetusyhteydet nostavat Kouvola RRT:n kansainvälisen merkityksen samalle tasolle Helsingin, HaminaKotkan, Turun ja Naantalin satamien sekä Helsingin ja Turun lentokenttien kanssa.
Moderni Kouvola RRT -intermodaaliterminaali sekä yli kilometrin pituisten junien käsittely yhdistettynä nopeaan konttijunareittiin Aasiaan tarjoavat Kouvolalle mahdollisuudet nousta keskeiseksi logistiikkatoimijaksi Euroopan mittakaavassa.
Ensimmäinen konttijuna, Kouvola Railgate Finland China Express, lähtee 10. marraskuuta Kouvolasta KiinanXi’aniin. Matka taittuu 10-12 päivässä, joka on merirahtiin verrattuna merkittävästi nopeampi ja myös hinnaltaan kilpailukykyinen.
Aluksi konttijuna liikennöi kerran viikossa. Reitin operaattori on Kazakstanin rautateiden rahtiyhtö KTZ Express, jonka agenttina Suomessa on Unytrade Oy. Ensimmäisen junan lastina on metsäteollisuuden tuotteita ja asiakkaana on muun muassa huolintayhtiö Kuehne+Nagel.
Uusi reitti tuo tehoa kuljetuksiin ja kilpailuetua raideliikenteelle. Keskisen Euroopan konttijunaliikenne Kiinasta on hyvin kuormittunutta ja kuljetuksia vaikeuttaa krooninen konttipula.
Kuljetus Kouvolan kautta lyhentää junareittiä jopa 2 000 kilometriä. Raideleveys on sama kuin Venäjällä, joten matkaa hidastava junan uudelleenlastaus tehdään vain kerran.

Uusia viennin ja tuonnin tuoteryhmiä

Kouvola Railgate Finland China Express avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia kokonaan uusille tuoteryhmille, joille lento on ollut liian kallis ratkaisu, ja laiva puolestaan liian hidas.
Kuljetuskäytävä mahdollistaa viennin Kiinan lisäksi myös Japaniin, Australiaan, Etelä-Koreaan sekä tuonnin Eurooppaan ja Pohjoismaihin.
Nopeuden ansiosta myös kylmäkuljetukset, erityisiä kuljetusolosuhteita edellyttävien tuotteiden sekä sesonkituotteiden kuljettaminen rautateitse on mahdollista.
Kuljetuskäytävää on kehitetty aktiivisesti vuodesta 2013 alkaen Kouvola Innovation Oy:n johdolla ja yhteistyössä Kouvolan kaupungin, alueen yritysten ja eri yhteistyökumppanien kanssa.

Kouvola: rahtikeskus Euroopan ja Aasian solmukohdassa

Uuden silkkitien avautuminen Kouvolasta Kiinaan vahvistaa Kouvolan asemaa Aasian ja Euroopan liikenteen solmukohtana. Kouvola on jo tänään moderni, kansainvälinen rahtiliikenteen keskus, joka on arvioitu Pohjoismaiden parhaaksi logistiikkakeskukseksi kansainvälisessä vertailussa. Kouvolan etuna on eri kuljetusmuotojen yhteensopivuus.
Logistiikka-alueella on pistoraiteita noin kymmenen kilometriä ja raiteita noin sata kilometriä. Itse alueelle on sijoittunut noin sata logistiikka-alan yritystä eli noin puolet seudun 200 logistiikkayrityksestä. Logistiikkabisnes työllistää Kouvolan seudulla noin 1 700 henkilöä.
Nykyisessä terminaalissa voidaan käsitellä vähintään yksi kokojuna päivässä tai noin 55 000 teuta vuodessa.
Logistiikan kehittämisessä on vahva yksityisten ja julkisten toimijoiden yhteistyöelin Kouvola RRT Intermodaaliterminaali. Kouvolassa on käynnissä osin EU-rahoitteinen rautatie- ja maantieterminaalihanke (Kouvola RRT), jonka myötä kaupungin asema merkittävänä logistiikkatoimijana vahvistuu.
Tehola-Kullasvaaran alueelle rakennetaan edistyksellinen intermodaalialue ja 1 100 metriä pitkät kuormausraiteet, joilla erikoispitkiä junia voidaan käsitellä kokonaisina.
Kouvola RRT:n on arvioitu lisäävän talouskasvua ja työllisyyttä sekä kansallisella että alueellisella tasolla. Yleissuunnitteluvaiheessa on arvioitu, että Kouvolaan syntyisi koko logistiikka-alueen toteutuksen myötä jopa 1 500 uutta työpaikkaa.

Iso terminaali toimii open access –periaatteella

EU:n tavoitteet rautatieliikenteen kehittämisestä edellyttävät ratapihoja ja lastausterminaaleja, jotka ovat kaikkien operaattoreiden käytettävissä.
Kouvola RRT on osa Euroopan liikenteen ydinverkon (TEN-T) kehittämistä ja Suomen ainoa Euroopan liikenteen ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali.

Kyseessä on Suomen merkittävin rautatielogistiikan keskus ja vahva rautatiealan ammattilaisten kouluttaja. Kouvolassa on Suomen suurin tavaraliikenteen järjestelyratapiha, rautatieyhteydet kaikkiin ilmansuuntiin sekä päätieverkkojen yhteydet kuuteen suuntaan.

Jaa artikkeli