Teekay Offshore on vahvistanut käyttävänsä optiot kahden uuden LNG-käyttöisen DP-2 luokan Suezmax-luokan shuttle-tankkerin tilaamiseksi Koreasta Samsungin telakalta. Elokuussa yhtiö jo tilasi kaksi laivaa ja optio sisältyi tähän tilaukseen. Neljän tankkerin sarjan kokonaishinnaksi muodostuu 265 miljoonaa dollaria.
Laivojen pohjana on yhtiön kehittämä uusi ”Shuttle Spirit” projekti, jossa päähuomio on kiinnitetty emissioiden vähentämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen. Tämän mukaisesti myös alusten propulsiokoneistosta tulee LNG käyttöinen.
Uuden tilauksen laivat valmistuvat vuonna 2020, ja ne aloittavat liikenteen Pohjanmerellä osana Teekayn Offshore’s Contract of Affreightment (CoA) laivastoa. Asiakkaana on mm. Statoil.
“Tämä on tärkeä merkkipaalu meidän shuttle-tanker laivastomme kehittämisessä, joka korostaa johtavaa asemaamme CoA shuttle tankkeri palveluissa Pohjanmerellä,” toteaa Ingvild Sæther, Teekay Offshore Groupin toimitusjohtaja.
Viime viikolla markkinoilla tiedettiin, että myös Venäjän PAO Sovcomflot on tilannut Hyundain Samhon telakalta lisää kaksi LNG-käyttöistä 114.000 tdw Aframax-tankkeria jatkoksi neljän sarjalle, jotka yhtiö tilasi aiemmin tänä vuonna. Nämä neljä, yhteensä 240 miljoonaa dollaria maksavaa jääluokan IA tankkeria on pitkäaikaisrahdattu Shellille Venäjän ja Pohjois-Euroopan väliseen Itämeren liikenteeseen. Perussarja valmistuu jo ensi vuoden syksyn ja talven 2019 aikana. Nyt tilatut lisälaivat valmistuvat 2019. SCF on tehnyt alusten polttoainehuollosta jo sopimuksen Shellin kanssa.