Vaikka maailman toiseksi suurimmalla taloudella on merkittävät kotimaiset kaasuvarat ja vaikka Kiina voi tuoda LNG:tä myös putkilinjoja pitkin, suurin osa tuontikaasusta kuljetetaan LNG-tankkereilla.
Thomson Reuters Eikonin ennakkotietojen mukaan Kiinan LNG-tuonti kipusi marraskuussa neljän miljoonan tonnin ennätykseen. Entinen 3,7 miljoonan tonnin huippulukema syntyi viime vuoden joulukuussa.
Kaasuntuontia vetivät ennätykseen lämmityskauden akaminen ja miljoonien kotitalouksien siirtyminen polttamaan kaasua hiilen sijasta.
Kiina rohmuaa Aasian spot-toimituksia
Kiinan lämmityskausi on alkanut harvinaisen kylmissä oloissa ja Thomson Reuters Eikon arvioi pakkasten jatkuvan ainakin joulukuun puoliväliin. Kasvanut kysyntä nosti LNG:n hinnan niin ikään tappiinsa, yli 7000 juaniin eli 1 060 dollariin tonnilta marraskuun viimeisellä viikolla.
Vaikka Kiinan LNG:n tarve on vain puolet Japanin kysynnästä, traderit sanovat Kiinan kysynnän korottaneen Aasian LNG-toimitusten spot-hintoja 80 prosenttia sitten vuoden 2017 puolivälin.
– Olemme täyttäneet Kiinan kysyntää spot-toimituksilla, kun yleensä markkinoita palvellaan pitkillä sopimuksilla, eräs tuntemattomana pysyttelevä singaporelainen LNG-trader kertoo Reutersille.
Kenguruiden maa peittoaa Qatarin LNG-viennin
Australian keskuspankin mukaan maan kaasutoimitukset kohoavat 58,1 miljoonaan tonniin talvella 2017-18.
Olettamus perustuu Shellin kelluvan LNG-terminaalin ja japanilaisen Impexin mittavan Itchys-hankkeen käyttöönottoon. Ensi vuonna nämä kaksi projektia nostavat Australian 85 miljoonan tonnin LNG-tuotannolla Qatarin ohi maailman suurimmaksi LNG-viejäksi.
Traderit uskovat, että Australian kasvava kapasiteetti tyydyttää myös Kiinan jatkuvasti nousevat LNG-tarpeet.