Maailman ensimmäinen arktinen LNG tankkeri Christophe de Margerie lähti tiistaina Etelä Koreasta merikokeisiin Arktikaan. Uutistoimisto Yonhapin välittämän tiedon mukaan aluksen rakentaminen Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co:n telakalla on kestänyt noin 30 kuukautta.
Ensimmäisen prototyyppialuksen tilaaja on Venäjän valtionyhtiö PAO Sovcomflot, joka allekirjoitti sopimuksen DSME:n kanssa maaliskuussa 2014 sen jälkeen kun OAO Yamal LNG oli tehnyt periaatesopimuksen yhteensä 15 aluksen toimittamisesta. Nimensä laiva on saanut Yamal LNG:n osakkaan Total SA:n pääjohtajan mukaan, joka menehtyi lento-onnettomuudessa Moskovan Vnukovon lentokentällä. Sarjan jatkolaivojen tilaajina on Japanin Mitsui OSK Lines (3 alusta), Kreikan Dynagas (viisi alusta) ja Kanadan Teekay (kuusi alusta), kukin kiinalaisten partnerien kanssa. Loppusarja valmistuu seuraavan neljän vuoden kuluessa.
Aluksissa on huomattavan paljon suomalaista teknologiaa, itse ”double-acting” konsepti on Aker Arcticilta, kolme 15 MW Azipodia kuhunkin alukseen toimittaa ABB Helsingistä ja pääkoneistot tulevat Wärtsilältä. Viimemainituille sarjaa koskeva tilaus on ollut yksi suurimmista, mitä meriteollisuusyhtiömme koskaan ovat sopineet ja yhteisarvoltaan yli miljardin euron. Venäläistä kotimaisuuastetta ovat parantaneet membraanitankkien vanerirakenteiden toimitukset UPM:n Chudovon tehtaalta.
Laivojen lastitilavuus on 172.600 kuutiometriä nsteytettyä maakaasua. Ne voivat toimia itsenäisesti ilman jäänmurtajan apua aina 2,1 m paksuisessa kiintojäässä. Runkolevyjen paksuus keulassa ja perässä on 70 mm ja ne kestävät jopa -52 celciusasteen kylmyyden.
Arktisten käyttökokeiden odotetaan päättyvän tammikuussa, minkä jälkeen alus luovutetaan tilaajalle. Laivat aloittavat säännöllisen liikenteen ns. Pohjoisella meritiellä (koillisväylällä) Sabettan terminaalista joko Belgian Zeebruggeen tai suoraan Beringin salmen kautta Aasiaan.
PAO Sovcomflot (SCF Group) ja VTB Bank allekirjoittivat kesäkuussa Pietarin talousfoorumin yhteydessä 13 vuoden 260 miljoonan US dollarin lainasopimuksen alusta varten. Yhden laivan hinnan on julkisuudessa arvioitu nousevan n. 320 milj. dollariin.