20.05.2018

Maailman suurin merenkulun yksityiskokoelma

Hampuriin on tullut 2000-luvulla uusia merkittäviä merenkulkunähtävyyksiä. Hafen Cityn vanhimpaan varastorakennukseen avattiin v. 2008 Kansainvälinen merenkulkumuseo, Internationales Maritimes Museum Hamburg. Kymmenessä eri kerroksessa esitellään erittäin laajasti merenkulkua ja merielämää. Museon kokoelmissa on myös huomattavan paljon harvinaisuuksia ja ainutlaatuista merenkulkuun liittyvää esineistöä.

Hampurin keskustan lähellä oleva entinen vapaasataman varastoalue on muutettu Hafen City -nimiseksi toimisto-, asuin- ja kulttuurikaupunginosaksi. Uusi 26-kerroksinen Elbphilharmonie -konserttisali lienee alueen tunnetuin maamerkki.

Kansainvälinen merenkulkumuseo profiloituu alan museoista yhdeksi suurimmista ja samalla myös nimensä mukaisesti kansainvälisesti suuntautuneeksi. Kansallisen tai alueellisen merenkulun esittelyn lisäksi nähtävillä on huomattava määrä globaaleihin aiheisiin liittyvää aineistoa ja näyttely vakuuttaa kokonaisvaltaisella otteellaan. Kiinnekohtia löytyy myös suomalaiseen merenkulkuun.

Vierailija tutustuu mm. löytöretkiin, navigoinnin ja purjealusten kehitykseen, laivanrakennukseen, eri maiden merenkulun kehitykseen, risteilijöihin, satamiin, merentutkimukseen, kalastukseen, jne. 1700-luvun alkupuolen merirosvojen torjuntaan rakennetun Wapen von Hamburg -laivan suuri katosta riippuva malli jäi erityisesti mieleen samoin kuin 1930 -luvun Hampurin satamanäkymiä monine tunnettuine matkustajalaivoineen ikuistanut filmi. Merimaalausosastolla voi ihailla maalauksia eri aikakausilta ja eri maista. ”Aarreaitassa” on nähtävillä erittäin harvinaisia esineitä. Esillä on mm. 32 ruuantähteiden luista taidokkaasti valmistettua laivamallia. Englannissa vankeudessa olleet ranskalaiset sotavangit valmistivat nämä mallit Napoleonin sotien aikaan. Kokoelmassa on myös mm. kullasta, hopeasta ja norsunluusta valmistettuja malleja. Esillä on amiraali Nelsonin kirjoittamia kirjeitä ja muita merkkihenkilöiden dokumentteja.

Kansainvälisen merenkulkumuseon laivamallikokoelmat ovat todella mittavat ja näkemisen arvoiset. Kokoelma kertoo tarinaa niin merenkulusta kuin myös elinikäisen laivaharrastuksen mittasuhteista.

Museon 9. kerroksessa on jättimäinen miniatyyrilaivamallien näyttely. Esillä on niin kauppalaivoja kuin sota-aluksiakin eri maista. Lasivitriineistä löysin monien tunnettujen varustamoiden kokonaisia laivastoja. Miniatyyrimalleja on museossa ainakin 36000.

Vieraillessani museossa oli erikoisnäyttelyn aiheena Naiset ja merenkulku. Naisia on toiminut niin kauppalaivastoissa kuin mm. eri maiden laivastojen avustustehtävissä ja vapaustaistelijoina. Suomalaistaustaisen Aleko Liliuksen tapaaminen kiinalaisen naismerirosvopäällikön kanssa oli esillä erikoisnäyttelyssä samoin kuin Eriksonin Viking -parkilla seilannut suomalainen taiteilija Lena Ringbom-Lindén.

Suomeen liittyviä yksityiskohtia löytyy runsaasti niitäkin. Osana harvinaista univormukokoelmaa on suomalaisen amiraali Klenbergin univormu. Wärtsilän meridieselmoottori, Sea Goddess ja L’Avenir löytyvät suurten mallien joukosta. Tietokannan mukaan näyttelyssä ja miniatyyrikokoelmassa on lukuisia muitakin suomalaisia tai Suomeen liittyviä aluksia tai niiden esineistöä.

Museon yleisöltä suljetulla osastolla on mm. suuri merenkulkualan kirjasto, lisää laivamalleja ja esineistöä sekä erittäin laaja laivoihin ja merenkulkuun liittyvä dokumenttikokoelma. Sain mahdollisuuden vilkaista pikaisesti myös tätä kokoelmaa.

Kansainvälisen merenkulkumuseon kokoelmat koostuvat Axel Springer -kustantamon hallituksen puheenjohtajana ja aikaisemmin myös lehtimiehenä toimineen professori Peter Tammin (1928-2016) elämänsä aikana keräämästä yksityiskokoelmasta, joka on samalla suurin laatuaan maailmassa. Hampurin kaupunki on avustanut museota taloudellisesti. Myös muut yksityiset keräilijät ovat lahjoittaneet museolle esineistöä.

Merenkulkumuseon näyttelyssä on paljon ainutlaatuisia ja mielenkiintoisia harvinaisuuksia. Alueen merenkulkumuseot täydentävät toisiaan mielenkiintoisella tavalla.

Hampuriin on avattu viime vuosina myös muita merenkulkuun liittyviä uusia nähtävyyksiä ja lisää uutuuksia on tulossa lähivuosina. Veddelin kaupunginosassa sijaitsee Ballin Stadt -museo, joka esittelee Hampurin roolia valtamerten taakse suuntautuneessa siirtolaisuudessa. Hampurista lähti v. 1850-1939 yli viisi miljoonaa siirtolaista, 81 % näistä Yhdysvaltoihin. Ballin Stadt rakennettiin alun perin pääosin Itä-Euroopasta lähtöisin olevien siirtolaisten majoituskäyttöön. Näissä Hapag -varustamolle rakennetuissa tiloissa majoitettiin jopa 5000 matkustajaa ennen kaukomaille suuntautuvaa merimatkaa. Siirtolaishallit on nimetty Hapagin siirtolaisliikenteen kukoistuskauden pääjohtajan Albert Ballinin mukaan. Hapag kuljetti paljon myös suomalaisia siirtolaisia.

Kauempaa satama-alueelta löytyy myös erillinen satamamuseo ja v. 1958 rakennettu 93 metrin pituinen museorahtilaiva Bleichen. Bleichen kuljetti paperia Suomesta Saksaan kunnes päätyi italialais-omistukseen v. 1970. Kehitystyön alla olevaan uuteen satamamuseoon tullaan ensi vuonna sijoittamaan myös Hampurissa v. 1911 rakennettu 115 metriä pitkä nelimastoparkki Peking. Peking oli yli 40 vuotta museolaivana New Yorkissa kunnes se palautettiin Hampuriin viime vuonna restaurointia ja museointia varten.

Hampurissa on myös jo ennen 2000 -lukua museoituja aluksia, näiden joukossa v. 1896 rakennettu parkki Rickmer Rickmers ja v. 1962 valmistunut Etelä-Amerikan liikenteen rahtialus Cap San Diego. Aluksia käytetään myös vapaa-ajan aktiviteetteihin.

Teksti ja kuvat:
Anttiheikki Helenius

Kuvassa museon ulkonäyttelyalueella oleva ydinkäyttöisen rahtilaiva Otto Hahnin museoitu savupiippu.
Jaa artikkeli