Tanskalainen Maersk Line uskoo konttirahtien nousevan ainakin lyhyellä tähtäyksellä korealaisen Hanjinin konkurssin jälkeen. Maailman suurin konttivarustamo aikoo hankkia myös uusia asiakkaita kilpailijan upottua.
– Aivan varmasti näemme markkinareaktioita Hanjinin konkurssin jälkeen. Lyhyellä sihdillä tämä on meille positiivinen asia. Kokonaan toinen kysymys on se, miten rahtihinnat kehittyvät pidemmällä aikavälillä, Maerskin johtaja Klaus Rud Sejling sanoo Bloombergille.
Hanjinin laivat tuuliajolla
Etelä-Korean suurin konttivarustamo Hanjin Shipping jätti äskettäin konkurssihakemuksen Soulissa. Varustamolla on 97 konttialusta, jotka ovat tällä hetkellä epäselvässä tilanteessa Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Euroopassa.
Yhdysvallat on antanut luvan aluksille purkaa lastinsa Long Beachin satamassa sen jälkeen kun Hanjinin suurin osakkeenomistaja Korean Air Lines lupasi varustamolle 54 miljoonaa dollaria hätäavuksi.
Tanskalaisjätti Maersk jyllää
Sejling sanoo asiakkaiden tulevan Maerskille siksi, että tanskalaisvarustamo on taloudellisesti vankalla pohjalla. Maersk Line on osa kööpenhaminalaista A.P. Moeller-Maerskia, joka omistaa myös satamia, porauslauttoja ja öljykenttiä.
Myös analyytikot näkevät konttirahtien hintojen nousevan ainakin lyhyellä aikavälillä. SEB:n analyytikko Lars Heindorf povaa Maerskin nettotuloksen kohoavan paranevan jopa 760 miljoonaan dollariin tänä vuonna.
Maersk aikoo avata uuden linjan Aasiasta Yhdysvaltain länsirannikolle haukatakseen lisää Hanjinin asiakkaita.