Konttivarustamo Maersk Line ryhtyy myöntämään laivaajille lainoja sen jälkeen kun ujoiksi heittäytyneet pankit ovat alkaneet vetäytyä heikosti kannattavasta merenkulun rahoituksesta. Maerskin yritys kivuta ylöspäinkuljetusten arvoketjussa nähdään merenkulun rahoituksen tuoreimpana tuulahduksena yli sataan vuoteen.
Lainoillaan Maersk poistaa tarpeettomien papereiden pyörittelyn ja sanoo, että se ei – päinvastoin kuin pankit – tarvitse lainoille edes takuita, koska lainanottajien tavarat ovat jo varustamon hallussa.
Perinteiset pankit välittävät lainoja tuonti- ja vientiyritysten kesken. Nykyään tilanne on sellainen, että yhä useampi pankki vetäytyy merenkulusta alan pitkään jatkuneen taantuman takia. Alalle jääneet pankit ovat tulleet entistä varovaisemmiksi merenkulun bisneksissä, Reuters kirjoittaa.
– Olemme nähneet tämän toistuvan monissa maissa ja tämän takia pk-yritykset kärsivät. Markkinoilla on selvästi kysyntää rahoitukselle, Maerskin globaali talousjohtaja Vipul Sardana selostaa.
Myös Maailman kauppajärjestö WTO (World Trade Organisation) pitää juuri rahoituksen puutetta toiseksi suurimpana esteenä maailmankaupan elpymiselle.
Pankkiala on yrittänyt yksinkertaistaa kaupan prosesseja muun muassa lohkoketjuihin liittyvän teknologian avulla. Lohkoketjun arvellaan säästävän miljardeja dollareita ja sen uskotaan nopeuttavan kaupankäyntiä.
Oma rahoitusyhtiö voi olla Maerskin tie
Maerskin kannalta rahoitusbisnes nukkuu yhä ruususen unta. Vuodesta 2016 lähtien varustamo on rahoittanut asiakkaitaan kuudessa maassa 140 miljoonalla dollarilla. Rahoituspäätökset on hoidettu digitaalisen alustan kautta.
Sardanan mukaan varustamo aikoo lisätä rahoitustoimiaan tänä vuonna 200 miljoonaan dollariin. Myönnetyt lainat pyöritetään varustamon taseen kautta.
– Asiakkaat raportoivat säästäneensä 15-30 prosenttia meidän lainoillamme verrattuna perinteisten finanssiyhtiöiden instrumentteihin, Sardana kertoo.
– Tähän mennessä Maersk on toiminut viranomaissääntelyn mukaisesti, mutta bisnesten kasvaessa pohdimme kimppaa jonkin pankin kanssa tai harkitsemme kokonaan oman finanssiyhtiön perustamista, Sardana kuvailee monimutkaisia vaihtoehtoja.
Käynnissä suurin muutos sataan vuoteen
Bank of Americasta vuonna 2012 Maerskin leipiin siirtynyt Sardana sanoo, että varustamobisnesten rahoituspuolella on tapahtunut viimeksi kuluneiden sadan vuoden aikana erittäin vähän muutoksia. Mutta nyt kuulemma sattuu ja tapahtuu.
– Harppaus finanssipalveluihin on Maerskin kaltaiselle perinteiselle varustamolle todella iso muutos, ja niin se on myös asiakkaille. On melko radikaalia saada yritys uskomaan, että rahoituskin voi olla voimavara, jos firmassa on ennen ajateltu, että voimavarat piilevät vain teräksessä, talousjohtaja aprikoi.
http://www.reuters.com/article/us-maersk-results-trade-finance-idUSKCN1AW1E5