16.11.2016

Merenkulku on mainettaan pahempi ilman saastuttaja

Maailman 90 000 kauppamerenkulun alusta polttaa joka päivä viitisen miljoonaa tynnyrillistä öljyä. Laivat tuottavat enemmän kasvihuonekaasuja kuin lentokoneet, bussit tai junat. Silti merenkulku ei ole mukana Pariisin ilmastosopimuksessa. Ei ilmastosotaa näin käydä.

Maailman 90 000 kauppamerenkulun alusta polttaa joka päivä viitisen miljoonaa tynnyrillistä öljyä. Laivat tuottavat enemmän kasvihuonekaasuja kuin lentokoneet, bussit tai junat. Silti merenkulku ei ole mukana Pariisin ilmastosopimuksessa. Ei ilmastosotaa näin käydä.

Kaiken lisäksi maailman kauppalaivaston hiukkaspäästöjen arvioidaan viisinkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä. Osittain tämä johtuu siitä, että ulosliputuksen ja mukaavuslippujen myötä ei ole selvää, minkä valtion kontolle jonkin yksittäisen aluksen päästöt lasketaan – vai lasketaanko kenekään.

Juuri tästä syystä merenkulku ei ole ollut mukana tuoreimmissa kansainvälisissä ilmastosopimuksissa.

Hiljattain YK teki asiassa heiveröisen avauksen ehdottamalla jäsenmaille, että ne sopisivat alusten hiukkaspäästöjä leikkaavista strategioista vuoteen 2023 mennessä. Ei sanaakaan siitä, milloin päästöjen alenemisen odotetaan alkavan, eikä sanaakaan tavoiteltavista määristä.

Bloombergin mukaan kyseessä on pelkkä sopimus siitä, että yritetään päästä asiasta sopimukseen.

Päästöjä on suhteellisen helppo suitsia

YK:n ilmastoväen hitaissa pyrkimyksissä ei edes otetaan huomioon sitä, että varustamoiden on suhteellisen helppoa ja halpaakin vähentää päästöjä heti kättelyssä. Aluksen pelkkien propulsiolaitteiden puhdistaminen leikkaa päästöjä jopa kahdeksan prosenttia.

Matkanopeuksien hidastaminen on toinen takuuvarma tapa vähentää hiukkaspäästöjä. Termillä ´slow steaming´ kutsuttu alhaisempi vauhti tuo tuotteet markkinoille hieman myöhemmin, ja voi sen myötä lisätä myös varustamoiden kustannuksia.

Mutta samalla hitaampi vauhti vähentää polttoaineen kulutusta sekä tuulen ja veden vastusta niin, että päästöt voivat vähentyä jopa 30 prosenttia.

Lippumaasta maksumies

Jos YK olisi hiukankin vakavissaan taistelussa ilmaston lämpenemistä vastaan, järjestö velvoittaisi jäsenmaat säätämään erilaisia nopeusrajoituksia eri tyyppisille aluksille ja myös valvomaan niiden noudattamista vaikka transpondereiden avulla.

Periaatteena pitäisi olla, että se maa valvoo – tai maksaa – kenen lippu liehuu aluksen ahterissa.

Muiden yrittäjien tavoin laivanvarustajat eivät halua kuullakaan uusista veroista. Silti Bloomberg menee niin pitkälle, että uutistoimisto kutsuu hiiliveroa kaikkein tehokkaimmaksi tavaksi suitsia päästöjä.

Pelkkä veron uhkakin saisi kaikkien toimialojen yritykset, mukaan lukien merenkulku, ponnistelemaan yhdessä kaikkien tehokkaimpien ja ympäristöä eniten säästävien toimintatapojen puolesta.

https://www.bloomberg.com/view/articles/2016-11-07/how-not-to-fight-climate-change-shipping-edition

Jaa artikkeli