Atso Uusiaho 1946-2016 Todellinen jäämies
Merikapteeni Atso Uusiaho menehtyi vaikean sairauden uuvuttamana 9. kesäkuuta Helsingissä. Hän oli syntynyt 28. elokuuta 1946 Kuopiossa ja valmistui merikapteeniksi Turusta 1975.
Uusiaho teki merkittävän uran kuuden jäänmurtajan päällikkönä ja Suomen jäänmurtojohtajana. Hän vaikutti vahvasti talvimerenkulun koulutuksessa, kehitti sähköisiä jääkarttoja sekä oli rakentamassa järjestelmää, jolla kauppa-alusten avustamista koordinointiin ja tietoja vaihdettiin suomalaisten ja ruotsalaisten viranomaisten välillä.
Hän sai ensimmäisen jäänmurtajapäällikkyytensä Otsolta, jonka rakentamista hän myös valvoi Wärtsilän telakalla Helsingissä. Murtajan valmistumisen jälkeen 1986 jäänmurron ammattipiirejä kohautti Otson ja sen nuoren päällystön voitto niin kutsutussa Horse Race -testissä. Kokeessa verrattiin uuden polven murtajaa kymmenen vuotta vanhempaan, koneteholtaan vahvempaan Sisuun. Kisa käytiin Perämerellä kilometrin matkalla noin metrisessä jäässä. Otso voitti Sisun vajaalla kahdella laivan mitalla.
Uusiaho valvoi 1990-luvulla myös monitoimimurtajien Nordican, Fennican ja Botnican rakentamista ja osallistui niiden ominaisuuksien määrittelyyn. Botnicassa hänellä oli merkittävä rooli suomalaisen innovaation, Azipod-potkurien, soveltamisessa jäänmurtoon. Murtajan hyvien kokemusten pohjalta Neste Shipping tilasi ensimmäiset suuret, vastaavalla järjestelmällä varustetut, tankkerinsa Masteran ja Temperan. Monitoimimurtajien dynaamisen paikannusjärjestelmän hallintaa varten Uusiaho hankki tuolloin suomalaisessa merenkulussa harvinaisen DP-pätevyyden.
Atso Uusiahon ammattitaitoa ja laajaa kokemusta arvostettiin myös kansainvälisesti. Vuonna 2000 hän osallistui asiantuntijana Yhdysvaltain rannikkovartioston suurimman jäänmurtajan USCGC Healyn luoteisväylämatkalle Grönlantiin ja Beaufortin merelle. Myöhemmin hän oli mukana muun muassa venäläisen jäänmurtajan Pacific Endeavourin koematkalla Venäjän arktikassa. Helikopterista hän etsi parasta reittiä vaikeissa jääolosuhteissa ja ohjasi laivaa rauhallisesti, vaikka välillä oltiinkin aluksen toimintakyvyn ja keston rajoilla. Uusiahon kokemusta hyödynnettiin useissa arktisissa öljyn-ja kaasuntuotannon projekteissa niin lännessä kuin idässäkin.
Merikapteeni Atso Uusiahosta tuli jäänmurronjohtaja Finstashipiin 2004, jolloin valtion jäänmurtotoiminta liikelaitostettiin. Hän toimi tehtävässä vuoteen 2010, jolloin liikelaitos yhtiöitettiin Arctia Shippingiksi. Uusiaho halusi jäädä eläkkeelle yhtiön johdon vaihduttua.
Hän palasi kuitenkin työelämään 2013 liikenneviraston talvimerenkulun asiantuntijana ja osallistui laajaan EU:n talvimerenkulun kehittämishankkeeseen WINMOSiin. Hän ehti olla mukana Suomen uusimman murtajan, vuoden 2015 lopulla kastetun Polariksen, suunnittelussa ennen eläköitymistään 68-vuotiaana 2014.
Atso Uusiaho oli kansainvälisissä talvimerenkulun piireissä erittäin tunnettu ja arvostettu. Vaatimattomalla herrasmiehellä riitti huumoria, ja hän lähestyi pilke silmäkulmassa vaikeitakin asioita. Pohjimmiltaan hän oli merimies, joka kuunteli ja opasti uusia merenkulkijoita sekä antoi tilaa uusille ideoille. Tarvittaessa hän, laivan päällikkönä, otti tilanteen kuitenkin haltuunsa.
Lähimpien omaisten lisäksi Uusiahoa jäi kaipaamaan laaja kansainvälinen ystäväpiiri.
Erkki Kotiranta
Kirjoittaja on Atso Uusiahon ystävä ja työkaveri