Maailman ympäristöystävällisin irtolastilaiva Haaga luovutettu Aspon ESL Shippingille

Uuden sukupolven irtolastilaiva Haaga on luovutettiin eilen 20.8.2018 Aspo-konserniin kuuluvalle ESL Shippingille Jinlingin telakalta Nanjingissa Kiinassa. Nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä 160-metrinen 25 600 dwt:n alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin edeltävän sukupolven alukset. Alus voi käyttää polttoaineenaan myös täysin hiilivapaata biokaasua, kun sen saatavuus aikaa myöten paranee.

Kuva: ESL Shipping

Aluksen ympäristöjalanjälkeä kokonaisuudessaan pienentävät useat innovatiiviset ratkaisut, joilla kaikki päästöt ja energiankulutus on pyritty minimoimaan. Varustamo ja Cargoteciin kuuluva MacGregor ovat kehittäneet alukseen maailman ensimmäisen autonomisen lastinkäsittelyratkaisun, joka parantaa sekä tehokuutta että turvallisuutta.

Alus tulee raaka-ainelastissa Japanista Itämerelle, jonne alus saapuu tämänhetkisen aikataulun mukaan syyskuun puolivälissä.

”Asiakkaamme ovat ottaneet erinomaisesti vastaan uudet aluksemme. Jokainen varustamomme työntekijä voi myös olla aidosti ylpeä siitä, mitä olemme uudisrakennusprojektimme myötä saaneet aikaan”, 
kommentoi ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Uusien alusten valmistumisella on positiivinen vaikutus varustamon kannattavuuteen ja kilpailukykyyn.

Kuva ESL Shipping

”Aspon kokoluokassa merkittävä noin 60 miljoonan euron investointi on erinomainen esimerkki vastuullisesta omistajuudestamme. Vastuu ympäristöstä on osa-alue, jossa tulee katsoa ajallisesti yli sukupolvien. Uusien laivojen suunnittelu ja rakentaminen on toteutunut suunnitellusti. Uudet alukset kasvattavat merkittävästi ESL Shippingin kapasiteettia sekä parantavat myös varustamon kannattavuutta”, kommentoi Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen.

Uudisrakennushanke on osa EU:n osittain rahoittamaa Bothnia Bulk -projektia, jonka tavoitteena on päivittää olemassa oleva Luulajan, Oxelosundin ja Raahen välinen merireitti aiempaa ympäristöystävällisemmäksi. Uusien alusten lisäksi ympäristöpäästöt pienenevät satamissa maasähkön saatavuutta kehittämällä. Alukset on suunniteltu Deltamarinilla Suomessa ja eurooppalaisten laitetoimittajien osuus on noin 60 prosenttia.

Jaa artikkeli