Atomflot julkisti murtajista tarjouskilpailun 10. päivä heinäkuuta. Venäläiseen tyyliin voittajan valinta oli helppo, sillä Pietarin telakka oli tarjouskilpailun ainoa osanottaja. Uusien murtajien tarjoushinta on 100,580,690,000 ruplaa eli noin 1,3 miljardia euroa. Alusten lopullinen käyttäjä on venäläinen valtionyhtiö Rosatom.
Vertailun vuoksi Yhdysvaltojen tilaamaan uuden polaarimurtajan ja kahden optioaluksen yhteiseksi hinnaksi on ilmoitettu kaikkiaan 1,9 miljardia dollaria.
Nyt tilatut kaksi murtajaa valmistuvat vuosina 2024 ja 2026. Alukset ovat paranneltua LK 60Ya -tyyppiä ja molemmat murtajat on varustettu kahdella RITM-200 -ydinreaktorilla, joiden yhteinen teho on 175 MW. Näin ollen uusista murtajista tulee maailman vahvimmat siviilikäyttöön tarkoitetut laivat.
Pietarin telakalla on jo nyt työn alla kolme Arktika -sarjan ydinmurtajaa eli alukset Arktika, Sibir ja Ural. Näiden Arktika-luokan LK 60 -alusten suunnitellaan valmistuvan palvelukseen vuosina 2020-2022. Suunnitelmien mukaan väkivahvat, kahdella 60 MW:n reaktorilla varustetut alukset kykenevät kulkemaan jopa kolme metriä paksussa kiintojäässä.
Arktika -sarjan eli Projekti 22220:n alusten päämitat ovat: pituus 173,3 metriä, leveys 34 metriä ja syväys 10,5 metriä. Huippunopeus avovedessä on 22 solmua ja nopeus 2,8 metrin jäissä 1,5-2,0 solmua. Täysuppouma on 33 540 tonnia ja alusten käyttöiäksi on suunniteltu 40 vuotta. Ajomiehistön vahvuus on 75 henkilöä.
Kelluvan ydinvoimalakin valmistui Pietarissa
Pietarin telakka eli Baltijski Zavod on vuonna 1856 perustettu laivanrakentaja, jonka nykyinen omistaja on Venäjän valtion kokonaan omistama USC (United Shipbuilding Corporation). Viime mainittu yritys omisti vielä kevääseen saakka myös Helsingin telakan eli Arctech Helsinki Shipyardin.
Pietarilaistelakka työllistää nykyään noin kuusi tuhatta laivanrakentajaa ja se on rakentanut yli 600 erilaista alusta. Baltijski Zavod on tänä vuonna toimittanut muun muassa kelluvan ydinvoimalan eli FPU Akademik Lomonosovin, jonka tilasi venäläinen Rosenergoatom -konserni.
Tällä vuosituhannella Venäjän murtajahankkeet ovat olleet vastatuulessa: toimitusten viivästyminen eri syistä on pakottanut valtion jatkamaan vanhojen murtajien elinikää. Käytössä on kolme 1980-luvun lopulla valmistunutta ydinmurtajaa eli Taimyr, Vaygats ja Jamal. Valtion ydinvoimayhtiö Rosatom on aloittanut tutkimukset, joilla selvitetään näiden murtajien palvelusajan pidentämistä tarpeiden mukaisesti.
Atomflotin murtajalaivaston uusin ja suurin alus, 50 Let Pobedy (50 vuotta voitosta) valmistui vuonna 2007 ja senkin toimitus myöhästyi yli kymmenen vuotta alkuperäisestä aikataulusta.