Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamien kahden uuden vartiolaivan valmistuminen etenee. Tiistaina 3.12.2024 käynnistettiin jälkimmäisen, vuonna 2026 valmistuvan aluksen tuotanto.
– Kaksi laivaa kattava projektimme on saavuttanut merkittävän etapin, kun toisenkin aluksen tuotanto on nyt päästy käynnistämään, Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti, sanoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.
– Itämeren turvallisuustilanne alleviivaa hankkeen merkitystä. Uusien suorituskykyisten laivojen käyttöönotto parantaa merkittävällä tavalla Suomen merellistä turvallisuutta, Rajavartiolaitoksen prikaatikenraali Jari Tolppanen toteaa.
Rajavartiolaitos korostaa, että Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana merkittäviä muutoksia, jotka ovat perusteellisia ja pitkäaikaisia. Ne asettavat uusia ja entistä vaativampia haasteita myös turvallisuusalan toimijoille. Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen.
Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa.
Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössään kolme ulkovartiolaivaa, joista vuonna 2014 käyttöönotettu vartiolaiva Turva on ajanmukaisin. Kahdesta vanhemmasta ulkovartiolaivasta, vuonna 1994 valmistuneesta Merikarhusta ja vuonna 1999 valmistuneesta Tursasta luovutaan, kun uudet laivat otetaan käyttöön. Suunnnitelmien mukaan ensimmäinen tilatuista laivoista valmistuu vuoden 2025 lopussa ja toinen vuoden 2026 lopussa.
Uusien ulkovartiolaivojen suorituskyky tulee olemaan merkittävästi parempi kuin poistuvien laivojen. Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista. Alukset ovat vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita.
Rajavartiolaitoksen mukaan uusi kalusto lisää resursseja suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä.
Vaula Aunola