Suurten alusten polttoainekustannuksia alentavia roottoripurjeita toimittava Norsepower Oy Ltd ilmoitti tänään, että sen toimitusjohtaja Tuomas Riski on saanut tämänvuotisen nuorelle yrittäjälle myönnettävän Young Entrepreneur Award -palkinnon. Hänen kuninkaallinen korkeutensa Norjan prinssi Haakon ojensi palkinnon Tuomakselle eilen vuoden 2017 Nor-Shipping-konferenssin avajaisseremoniassa.
Nor-Shipping Young Entrepreneur Award perustettiin vuonna 2013 Nor-Shipping-konferenssin ja YoungShip International -yhdistyksen yhteistyönä. Palkinnolla annetaan tunnustusta alle 40-vuotiaille innovoijille, jotka pyrkivät ratkaisemaan merenkulkualan kriittisiä kysymyksiä uusilla tavoilla.
Norsepower perustettiin vuonna 2012. Siitä lähtien Tuomas on johtanut menestyksekkäästi tiimiä, joka on tehnyt suurten alusten tuulityöntövoiman kaupallisesta käytöstä totta. Norsepowerin roottoripurje on nykyaikaistettu versio Flettner-roottorista, pyörivästä sylinteristä, joka käyttää Magnus-ilmiötä tuulienergian muuttamiseen alusten työntovoimaksi. Hyvätuulisilla reiteillä järjestelmällä voiddaan saada aikaan jopa 20 prosentin keskimääräiset polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Järjestelmä soveltuu sekä uusiin aluksiin että jälkiasennukseen. Norsepower ilmoitti hiljattain, että se asentaa roottoripurjejärjestelmät Viking Linen Grace -alukselle, sekä maailman suurimman varustamon Maerskin öljytankkerille.
Nor-Shipping-tapahtuman johtaja Birgit Liodden sanoi:
”Tuomaksessa ja Norsepowerissa kiteytyy tämän palkinnon koko ajatus. Tuomas on ehdottomasti voittonsa ansainnut. Uskomme, että kuulemme Norsepowerista vielä paljon tulevina vuosina.” 38-vuotiaalla suomalaisella oli sitkeitä kilpailijoita, joihin kuuluivat Spiren perustaja Joel Spark, Xenetan toimitusjohtaja Patrik Berglund sekä Blueye Roboticsin perustaja Christine Spiten.
Palkintoa vastaanottaessaan Norsepowerin toimitusjohtaja Riski sanoi:
”Olen ylpeä, että minut valittiin tämän maineikkaan palkinnon voittajaksi – on hienoa saada tunnustusta asiasta, jota tekee intohimolla. Tätä palkintoa ei annettu vain minun saavutuksistani – se on kunnianosoitus koko Norsepowerin tiimille, jonka kanssa olen saanut työskennellä viiden viime vuoden ajan. Haluan kiittää Norsepowerin työntekijöitä, rahoittajia ja kumppaneita sekä ensimmäisiä asiakkaitamme Borea, Viking Lineä ja Maerskia. Heidän apunsa oli korvaamatonta, kun kehitimme roottoripurjejärjestelmämme visiosta kaupallisesti toimivaksi teknologiaksi. Teknologiamme tarina on vasta alussa ja pyrimme sen avulla muuttamaan merenkulkualaa puhtaammaksi, tehokkaammaksi sekä ympäristön kannalta kestävämmäksi. Haluan myös onnitella muita loppukilpailuun päässeitä, jotka olivat kaikki varteenotettavia vastustajia. Toivotan teille ja yrityksillenne menestystä tulevaisuudessa.”
YoungShipin pääsihteeri Richard Hayfield kommentoi tämänvuotisia ehdokkaita ja voittajaa sanoen:
”Pitkän harkinnan jälkeen valitsimme voittajan, joka osoitti todellista yrittäjähenkeä, kekseliäisyyttä ja menestymisen janoa. Tuomaristo oli yhtä mieltä siitä, että tämän vuoden palkinto kuului Tuomas Riskille.
”Tuomas ansaitsee erityistä tunnustusta siitä, että he käyttivät teknologiansa kehittämisessä Flettner-roottorin konseptia. Ajatus ei ole uusi, mutta sen kaupallistaminen onnistuneesti on. Norsepower on osoittanut, että se hioo ratkaisuaan oivaltavasti ja päättäväisesti, rakentaa luottamusta siihen sekä edistää samalla teknologiansa tunnettuutta merenkulkumarkkinoilla, joilla kilpailu on tunnetusti kovaa. Norsepower on myös yhdistänyt tehokkaasti sekä julkista että yksityistä rahoitusta, jotta ratkaisun mahdollisuudet on voitu valjastaa käyttöön.
”Norsepowerin teknologia voi muuttaa ratkaisevasti asioita merenkulkualalla, jolla kustannukset kasvavat ja ympäristörajoitukset tiukentuvat koko ajan. Kyseessä on ensimmäinen toimivaksi todistettu ja kaupallisesti saatavilla oleva aputuulipropulsiojärjestelmä, jonka avulla uusiutuvaa tuulienergiaa voi käyttää tällä tavoin. Sen lisäksi että Norsepowerin järjestelmällä voidaan liikuttaa yksittäisiä aluksia, se myös lisää uskoa koko teollisuudenalan kestävyyteen,” Liodden totesi lopuksi.