Palvelualojen työnantajat Paltan tuoreen ennusteen mukaan liikenne- ja logistiikka-alan liikevaihdon volyymi kasvaa tänä vuonna vajaat pari prosenttia ja kääntyy laskuun vuodenvaihteessa.
– Ensi vuonna odotettavissa on noin yhden prosentin lasku liikevaihdon volyymiin liikenne- ja logistiikka-alalla. Näkymä on kuitenkin tällä hetkellä hyvin epävarma, ja tämänhetkinen ennuste perustuu oletukseen, että talouden notkahdus jää verrattain lyhytaikaiseksi ja piristyy uudelleen ensi vuoden loppua kohti, Paltan pääekonomisti Martti Pykäri kertoo.
Alan liikevaihdon volyymi oli kuluvan vuoden toisella neljänneksellä edelleen reilun kymmenesosan alle pandemiaa edeltäneen tason, mikä selittyy Pykärin mukaan pitkälti henkilö- ja ilmaliikenteen vaillinaisella elpymisellä koronasta.
Myyntiodotukset heikentyneet
Toimialan myyntiodotukset laskivat elokuussa alle pitkän aikavälin keskiarvon oltuaan selvästi kasvusuuntaisia edelliset 12 kuukautta.
Ennusten mukaan yleinen taloudellisen aktiviteetin väheneminen ja muun muassa Suomen ulkoisen kysynnän heikkeneminen näkyvät vähentyvänä tavaraliikenteenä. Lisäksi heikko kuluttajien luottamus ja kaventunut ostovoima alkavat jarruttavat henkilöliikenteen ja matkailun kysyntää.
Alakohtaiset erot merkittäviä
Alan voimakkain pandemiasta toipumisen vauhdittama kasvu ajoittui viime vuoden loppupuoliskolle.
Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla varastoinnin ja liikennettä palvelevien toimintojen, kuten huolinnan, liikevaihdon volyymi on kasvanut vajaan prosentin vuodentakaisesta. Maaliikenteessä kasvua on tullut reilut 2 prosenttia. Vesiliikenteessä, missä vertailuajankohta oli vielä henkilöliikenteen vuoksi erittäin heikko, kasvua on kertynyt 18 prosenttia.
Matkustajamäärät eivät ole palautuneet
Ennusteen mukaan matkustajaliikenne ja matkailu ovat edelleen toipumisvaiheessa.
Suomen satamissa matkustajamäärät ovat yhä noin viidenneksen pienemmät kuin ennen koronaa, ja lentoasemilla matkustajamäärät ovat reilun viidenneksen pienemmät vuoteen 2019 verrattuna.
Erityisesti tuonti kasvattanut merikuljetuksia
Tavaralogistiikalla on mennyt paremmin, mutta kansainvälisissä toimitusketjuissa on edelleen häiriöitä. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena Suomen logistinen saavutettavuus on heikentynyt erityisesti Aasian yhteyksien osalta ja polttoainekustannukset ovat nousseet.
Pula sopivasta työvoimasta ei poistu
Paltan ennusteen mukaan tänä vuonna liikenteen ja logistiikan toimialan työllisten määrä kasvaa noin 1,5 prosenttia, mikä tarkoittaa noin 2000 työllistä, ja työllisten kokonaismäärä alalla asettuu vajaaseen 140 000:een.
Ennusteen mukaan ensi vuodelle ei ole odotettavissa kasvua liikenne- ja logistiikka-alan työllisten määrään, vaan sen ennakoidaan pysyvän ennallaan.
– Pula sopivasta työvoimasta ei silti poistu mihinkään etenkään pitkällä aikavälillä, mutta se koskee ensi vuonna liikenteessä ja logistiikassa pääasiassa yksittäisiä aloja tai tehtäviä sekä korvausrekrytointeja, Martti Pykäri toteaa.
Kilpailukykypaketti logistiikka-alalle
Palta peräänkuuluttaa ripeitä toimenpiteitä, jotta Suomen tavoite puolittaa liikenteen ja logistiikan päästöt vuoteen 2030 mennessä saavutetaan.
– Liikenteen ja logistiikan toimiala on laajasti sitoutunut työskentelemään päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Ilmastotavoitteita ei tule nyt lykätä, vaan huolehtia niiden toteutumisesta alan kansainvälinen kilpailukyky turvaten. Toimialan oma vähähiilitiekartta osoittaa, että alan ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa ilman alan vero- ja maksutason nostamista, Paltan liikenteen ja logistiikan toimialapäällikkö Petri Laitinen sanoo.
– Logistiikka-alalle tulisi myös laatia kilpailukykypaketti, jolla muun muassa varauduttaisiin polttoaineiden jakeluvelvoitteen vuoden 2024 todennäköisten kiristysten myötä nouseviin kuljetuskustannuksiin, hän jatkaa.
Palta: Liikenteen ja logistiikan näkymät
Vaula Aunola