Lohiloiset, myrkkylevät ja erilaiset kalasairaudet uhkaavat erästä Norjan suurimmista elinkeinoista. Maailman suurin Atlantin merilohen kasvattaja, norjalainen Marine Harvest ASA etsii kuumeisesti uusia tuotantomenetelmiä. Yhtenä keinona pidetään vanhojen rahtilaivojen uusiokäyttöä kalafarmeina.
Eritoten kalanpoikasia tappavat sairaudet uhkaavat koko maailman kalankasvatusbisnestä. Norjassakin valtion uudet ymäpäristönormit ja terveysmääräykset ovat romahduttaneet lohen tuotantomäärät.
Vuonojen perukoille on nykyään lähes mahdotonta saada uusia toimilupia ”kassilohien” kasvattamiseksi, Bloomberg kirjoittaa.
Norjassa valtion viranomaiset ja kalankasvattajat etsivät yksissä tuumin ratkaisuja, joilla tautien leviäminen estetään ja joilla tuotanto saadaan uuteen nousuun.
Miljoonabisnestä ja huippuhintaisia lupia
Valtio on luvannut myöntää kymmenen miljoonan kruunun alennushinnoilla maassa kovin kilpailtuja kalankasvatuksen uusia toimilupia parhaiden esitysten tekijöille ja toteuttajille.
Norjassa kalankasvattajat ovat ostaneet toisiltaan toimilupia jopa 60 miljoonan kruunun hinnoilla.
Marine Harvest esittää vanhojen rahtialusten muuttamista kalanviljelylaitoksiksi. Ensinnäkin tällaisia vanhoja teräs- tai hiililasteja kuljettavia panamax-luokan aluksia on saatavilla paljon ja edullisesti. Toiseksi tällaisista taudinaiheuttajien ja loisten leviäminen vesiin voidaan tehokkaasti estää tällaisista kelluvista kalatankeista.
– Ehdotuksemme on yksi tapa potkaista kalanviljely uuteen vauhtiin, Marine Harvestin toimitusjohtaja Alf-Helge Aarskog sanoo Bloombergille.
Panamax-kalafarmilla lupaavat luvut
Marine Harvestilta ei ainakaan puutu merenkulun tai varustamobisneksen tietotaitoa, sillä sen suurin omistaja on norjalainen laivanvarustaja ja öljymiljardööri John Fredrikssen. Hän tietää varmasti sen, mistä käytettyjä aluksia saa kaikkein edullisimmin.
Panamax-luokan rahtialausten päivävuokrat ovat romahtaneet 94 prosenttia vuodesta 2007 lähtien. Sitä paitsi alusten hinnat ovat tippuneet niin, että kymmenen vuotta vanhan laivan voi saada seitsemällä miljoonalla dollarilla.
Oslolaisen investointipankki Arctic Securitiesin analyytikko Erik Stavseth ynnäilee, että kuuden lohitankin rakentaminen tällaiseen rahtilaivaan maksaa 2,5-5 miljoonaa dollaria.
Toimilupineen kaikkinen tämä jää alle puoleen tavanomaisten kalankasvattamojen kokonaiskustannuksista, Stavseth laskee.
Tuotanto pudonnut, hinnat triplaantuneet
Nordean oslolaisen tytärpankin mukaan lohenkasvatuksen tuotanto putoaa tänä vuonna seitsemän prosenttia 2,15 miljoonaan tonniin maailmassa.
Parasiittien ja myrkkylevien yleistymisen myötä lohenviljelyn kakkosmaan Chilen tuotanto on pudonnut viime aikoina erityisen jyrkästi. Chile otaakin käyttöön uusia rajoituksia lohenkasvatuksessa, pankki arvelee.
Tuotanto on pudonnut ja hinnat kohonneet myös markkinajohtaja Norjassa. Kasvatetun lohen kilohinta on kolminkertaistunut Oslossa sitten vuoden 2011. Kesäkuussa lohikilosta maksettiin lähes 70 kruunun huippuhintoja, Norjan tilastokeskus kertoo.
Loiskiehunta käy kalastajille kalliiksi
Marine Harvestin Aarskogin mukaan norjalainen kalanviljelyala on suitsinut lohiloisen leviämistä pelkästään viime vuonna viiden miljardin Norjan kruunun arvoisilla toimilla.
Loiset väijyvät nuoria kaloja rannan lähistöllä 7-8 metrin vesissä eli juuri samoissa syvyyksissä, joissa lohikassejakin uitetaan.
Panamax-konseptin yhtenä etuna pidetään sitä, että rahtilaivafarmi voi ottaa sisään virtaavan veden syvemmältä kuin laitureihin ankkuroidut lohenviljelykassit.
Marine Harvestin Aarskogilla on takataskussaan muitakin ehdotuksia uusista kalankasvatusmenetelmistä. Eräs tällainen liittyy merenpohjalle rakennettaviin kiinteisiin kalanviljelyrakennelmiin.
Norjan kolmanneksi suurin lohenkasvattaja, SalMar ASA on jo saanut valtiolta hyväksynnän tällaiselle syvänmeren kasvattomalle. Laitos toimii niin syvissä vesissä, etteivät loiset selviydy niissä oloissa.
Aarskogilla ei ole tietoa siitä, kauanko Norjan valtio aikoo arvioida lohenviljelyn uusia tuotantomenetelmiä. Joka tapauksessa kaloilta kestää ainakin 12-kuukautta kasvaa myytävän kokoisiksi vonkaleiksi.