Ns. Jones Act, joka tuntuvasti rajoittaa vapaata kilpailua USA:n merenkulussa, luotiin vuonna 1920. Siitä on aika ajoin pyristelty eroon ja lakia on paikkailtu, mm vuonna 1976 pykälillä, joiden tulkinnat aiheuttavat jatkuvia kädenvääntöjä.
Vuosien varrella lainsäätäjät ja presidentit ovat ehdottaneet merkittäviäkin muutoksia, jotkut jopa pyrkineet kumoamaan koko lain, kuten senaattori John McCain vuonna 2015. Hän kuvasi lakia täysin nykyaikaan kuulumattomaksi ja väitti että se estää taloudellista kasvua ja nostaa tarpeettomasti kuluttajahintoja Yhdysvalloissa, koska se estää vieraiden lippujen alla kulkevien alusten liikennöinnin USA:ssa.
Jones Act lainsäädäntö on taas tullut keskusteluun, kun U.S. Customs and Border Protection on käynnistänyt aloitteen muuttaa tai poistaa yli 30 tulkinnanvaraista kohtaa laista. Suurin osa niistä koskee lain laajentamista offshore-operaatioihin Yhdysvaltain talousvyöhykkeellä eli ns.Outer Continental Shelf Lands Actin kattamalla alueella. Muutoksilla on arvioitu olevan kauaskantoiset vaikutukset ja monet, mukaanlukien presidentti Trumpin hallinto, ovat huolissaan, että muutokset rajoittaisivat offshore-toiminnan kasvua ja tonniston saatavuutta. Niinpä hallinto onkin jäädyttänyt lakimuutokset kunnes asia on perusteellisesti selvitetty. Ajankohtaisin keskustelu liittyy offshore-lautoilla työskenteleviin ja siihen, ovatko nämä työntekijät lain piirissä vai eivät.