Merenkulun rahoituksesta näyttää tulevan yhä hankalampaa, tai ainakin kalliimpaa, Baselin komission kaavailemien uusien lainasääntöjen myötä. Monien maiden viranomaisvalvojat, EKP etunenässä, pyrkivät rajaamaan pankkien heikkojen lainojen riskejä, ja merenkulkua pidetään valitettavasti yhtenä riskipitoisimmista toimialoista.
Saksalaispankkien osuudeksi arvioidaan neljännes koko maailman kaikkiaan 400 miljardin dollarin merilainoista. Niinpä ei ole sattumaa, että Saksan pankkiala on syyskuusta lähtien joutunut Euroopan keskuspankki EKP:n suurennuslasin alle.
Euroopassa suurimpia varustamolainoja ovat myöntäneet Deutsche Bank ja sen valtiolliset kilpailijat HSH Nordbank ja NordLB. Viime mainitun pääjohtaja Günter Dunkel ei pidä oman pankkinsa tilannetta yhtä huolestuttavana kuin muilla, Reuters kirjoittaa.
Tiukempia sääntöjä ei kaipaa myöskään Deutsche Bank, joka kertoi lokakuun tulostilaisuudessaan, että sen varustamoriskit eivät vaikuta koko vuoden tulokseen.
HSH puolestaan yrittää myydä kaikkiaan 500 miljoonan euron edestä varustamolainoja. Pankki uskoo myynnin onnistumiseen siitäkin huolimatta, että Reutersin saamien tietojen mukaan ostajaehdokkaat ovat tarjonneet HSH:lle vain 25-35 prosenttia lainojen arvosta.
Ison-Britannian suurin varustamoiden rahoittaja Royal Bank of Scotland sanoi jo syksyllä, että se pyrkii eroon heikosti tuottavasta merenkulun lainasalkustaan. Myös italialaisilla pankeilla on samansuuntaisia ajatuksia.
Lapsi voi mennä likaveden myötä
Eräät paremmin menestyvät eurooppalaispankit ovat huolestuneita siitä, että muiden suuret riskit ja heikot lainat vaikuttavat niidenkin bisneksiin.
– Vaarana on, että Baselin komission valmistelemien sääntöjen ja EKP:n tutkimusten myötä varovaisetkin lainanantajat joutuvat samaan ämpäriin rämäpäisten rahoittajien kanssa, ranskalaisen Societe Generale Corporate & Investment Bankingin globaaleista merilainoista vastaava johtaja Paul Taylor arvelee.
Baselin komissio on lähes 30 maan rahoitusalan viranomaisten yhteistyöelin, joka kokoontui marraskuussa Chilessä päättämään kansainvälisten pankkien tiukemmista luotonantorajoista.
Vaikka komitea ei ole ottanut merenkulkua erityisesti silmätikukseen, pidetään alaa yhtenä riskipitoisimmista toimialoista. Merenkulku on jo vuosien ajan taistellut maailmanlaajuista taantumaa ja alusten ylikapasiteettia vastaan, vaikka 90 prosenttia maailmankaupasta kulkee köleillä.
http://www.reuters.com/article/us-shipping-banks-basel-idUSKBN1431PQ