Saksalaisilla pankeilla on ainakin sadan miljardin dollarin investoinnit varustamoihin ja merenkulkualalle. Selvää on, että merialojen – rahtihintojen – nykyinen kriisi iskee niihin kovaa.
Muiden lainanantajien ohella Saksan pankkisektorilla on revolveri ohimolla merenkulun järjestämättömien lainojen kanssa. Merenkulun kriisi on kestänyt lähes kymmenen vuotta, mikä on hidastanut lainojen takaisinmaksua. Juuri Saksa on lainannut varustamoille eniten rahaa.
– Kaikkiaan varustamolainoissa on ulkona 400 miljardia dollaria, ja Saksan osuus tästä on satakunta miljardia, saksalaispankki DVB:n merilainoja aikoinaan johtanut Dagfinn Lunde sanoo Reutersille.
Nykyään norjalaisessa Maritime and Merchant Bankissa hallituksen jäsenenä istuva Lunde harmittelee sitä, että pankit ovat ”heittäneet rahaa hukkaan kituvalle alalle.”
Roopeankat myös hyvässä mukana
Kansainvälisen kaupan myötä eritoten konttivarustamot elelevät jo pitkään kestäneen kriisin aikoja. Tuorein ruumis on Etelä-Korean suurin konttivarustamo Hanjin Shipping, joka haki konkurssisuojaa elokuussa.
Tilanne huolestuttaa nyt saksalaispankkeja. HSH Nordbankin analyytikko Stefan Ermisch sanoo, että meriala on polvillaan. Toisaalta on muistettava se, että Saksan pankit tekivät rutosti rahaa ennen nykyisiä huonoja aikoja.
Vanhoina hyvinä aikoina esimerkiksi bulkkialukset ja tankkerit voivat tienata jopa 200 000 dollarin voitot päivässä. Nyt tulot ovat tippuneet 10 000-15 000 dollarin tienoille.
Saksalaispankit, Deutsche Bank, Commerzbank ja NordLB, ovat olleet hyvin mukana bisnesten yläkierteen aikoina. Nyt niillä on edessään suuret riskit, eivätkä ne halua edes puhua niistä.
– Hanjinin tapaus on varmasti suuri haitta myös saksalaisille. Sitä paitsi monet tankkerivarustamot ovat tilanneet lisää tonnistoa, jolle ei välttämättä löydy käyttöä, NordLB:n meri- ja lentolainoista vastaava johtaja Oliver Faak sanoo.
Saksalaispankit huomauttavat, että merilainojen kohtalo riippuu myös Euroopan keskuspankki EKP:stä. Viime aikoina EKP on usuttanut Saksan pankkeja karsimaan meriliikenteen riskejä. Reutersin mukaan eräs keskuspankin sisäpiiriläinen pitää meriliikenteen lainanantoa holtittomana. EKP ei ole virallisesti ottanut kantaa asiaan.
Kreikan ja Turkin lainat myynnissä
Samaan aikaan Saksan pankit pyristelevät eroon meririskeistään. Nyt kohteena ovat Kreikan lainat, joita eräiden arvioiden mukaan on ulkona jopa kolmen miljardin dollarin verran. Turkin lainat eivät ole sen parempia, ja niitä on 500 miljoonan dollarin edestä.
Nord LB ilmoitti elokuussa siirtävänsä 1,5 miljardin dollarin merilainat KKR Creditin hoteisiin. Pankkien ongelmana on se, että näiden lainojen haltuunottajia ei niin vain löydy. Valtion omistama Nord LB on aiemmin ilmoittanut rajoittavansa merenkulun riskejään.