Brittiläis-hollantilaisen Royal Dutch Shellin yksikkö on tehnyt sopimuksen venäläisvarustamo SCF Groupin eli Sovcomflotin kanssa ensimmäisten Aframax-luokan tankkereiden tankkaamisesta lng:llä. Nesteytetty maakaasu täyttää kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n vuonna 2020 voimaan tulevat tiukat päästövaatimukset.
Shellin kaasusta ja uusiutuvista energioista vastaava johtaja Maarten Wetselaar näkee tankkerit merenkulun tuoreimpana sektorina, joka hyötyy puhtaammasta lng-polttoaineesta.
Shellin tytäryhtiö Shell Western LNG bunkraa Itämerellä ja Pohjois-Euroopassa liikennöivät tankkialukset Rotterdamin Gate-terminaalissa. Toinen tankkauspiste sijaitsee Itämerellä, Reuters kirjoittaa, mutta ei kerro missä.
Kahdella polttoaineella toimivat tankkerit aloittavat liikennöinnin vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä.
IMO päätti viime lokakuussa merenkulun uusista päästörajoituksista, joissa rikkipäästöjen ylärajaksi vuonna 2020 tulee 0,5 prosenttia nykyisen 3,5 prosentin sijasta.
Rajoitukset aiheuttavat varustamoille merkittäviä kustannuksia, sillä vähärikkinen polttoaine on perinteistä kallimpaa. Rikkipäästöjä voidaan vähentää joko rikkipesureilla eli skrubbereilla tai bunkraamalla lng:tä, joka ei aiheuta käytännössä lainkaan rikkipäästöjä.
Myös Shellin pomo joustaa lng-sopimuksissa
Suurista energiayhtiöistä ainakin Shell haluaa helpottaa lng:n hankintaa. Johtaja Maarten Wetselaarin mielestä ostajia ei kannata sitouttaa pitkäaikaisiin lng-sopimuksiin.
– Tällaiset pitkät sopimukset eivät ole millään tavalla olennaisia edes toimittajien kannalta. Kun asiakkaan tankit on täytetty lng:llä, sitä on kallista ja vaikeaa myydä enää muualle, Wetselaar sanoi Japanin Cibassa pidetyssä kaasualan konferenssissa.
Maailman suurimmat lng-asiakkaat ovat pyrkineet joustavampiin sopimuksiin, joita esimerkiksi amerikkalaiset toimittajat tarjoavat.
http://www.reuters.com/article/us-shipping-bunker-lng-idUSKBN1760XF
http://www.reuters.com/article/japan-gastech-shell-idUSL3N1HC0L1