Singapore Technologies Engineering Ltd (ST Engineering) on ilmoittanut Singaporen pörssitiedotteesta, että sen tytäryhtiöt ovat tehneet sopimuksen myydäkseen kaikki liikkeeseen lasketut ja jäljellä olevat osakeosuudet sen amerikkalaisessa tytäryhtiöissä, VT Halter Marine, Inc:ssä (Halter Marine) ja ST:ssä. Engineering Halter Marine and Offshore, Inc. (STEHMO) Bollinger Shipyards Lockport LLC:lle 15 miljoonan Yhdysvaltain dollarin käteisvastikkeella, velattomana nettokäyttöpääoman oikaisujen mukaan lopullisen kaupan yhteydessä.
Lisäksi ST Engineering voi saada lisämaksuja vielä kaupan totetumisen jälkeen yhteensä enintään 10,25 miljoonan USD:n edestä edellyttäen, että Halter Marine saa tiettyjä uusia laivanrakennussopimuksia ja jos ne sopimukset täyttävät vaaditut liikevoittomarginaalit.
Bollingerin mukaan hankinta sisältää 153 hehtaarin kiinteistöt, joilla sijaitsee kaksi telakkaa Pascagoulassa ja kaksi suljettuna olevaa telakkaa Pascagoulan pohjoispuolella. Hiljattain hankitut telakat saavat nimikseen Bollinger Mississippi Shipbuilding ja Bollinger Mississippi Repair. Pascagoulan tilat sijaitsevat strategisesti syväväyläyhteydellä Meksikonlahdelle, ja alueella on toimistotiloja, suunnittelukonttoreita, tuotantotiloja, varastoja sekä ns. ulkomaankauppa-alue. Telakalla on 21 000 m² katettuja tuotantohalleja. Laitos pystyy tuottamaan Panamax-kokoisia aluksia, ja sillä on niiden vesillelaskuun 225,6 metrin sivuttainen vesillelaskujärjestelmä, kuten oli aikoinaan Turussa Laivateollisuudne telakalla.
Bollinger sanoo, että kaikki käynnissä olevat tilaukset siirtyvät kaupan mukana, mukaan lukien Yhdysvaltain rannikkovartioston Polar Security Cutter (PSC) -ohjelma ja Yhdysvaltain laivaston apualusten Lighter-Small (APL(S)) -ohjelma.
Singaporen ST Engineering kertoo tehneensä säännöllistä liiketoimintojensa portfolioarviointia ja että se on strategiassaan päättänyt keskittyä paremmin tuottaviin yrityksiin.
– Olemme kokeneet haasteita ja tappioita viime vuosina toimiessamme Yhdysvaltain laivanrakennus- ja korjausliiketoiminnassa. Strategisten vaihtoehtojen perusteellisen tarkastelun jälkeen teimme tämän vaikean päätöksen lopettaa USA:n marine-liiketoiminta, sanoi Vincent Chong, ST Engineeringin konsernijohtaja.
ST Engineering kertoo nettotappion yhdysvaltalaisesta meriteollisuudestaan ennen veroja olleen yhteensä 256 miljoonaa USD viimeisen viiden vuoden aikana (2017-2021), eli vuotuinen nettotappio 40 miljoonasta 60 miljoonaan US dollaria. Arvioinnin tuloksena yhtiön rahoitusneuvoja Macquarie Capital (USA) Inc. käynnisti huutokauppaprosessin, johon osallistui sekä strategisia sijoittajia että pääomarahastoja.
ST Engineering kertoo, että prosessi huipentui Bollingerin valintaan sopivimmaksi ostajaksi perusteena heidän hyvä maineensa ja vahva kokemuksensa erityisesti Yhdysvaltain laivaston ja Yhdysvaltain rannikkovartioston ohjelmissa. Lisäksi korkean suorituskyvyn alusten suunnittelijana ja rakentajana myyjä uskoo, että Bollingerilla on kyky ja resurssit tuottaa lisäarvoa molempien yritysten ohjelmiin, mukaan lukien Polar Security Cutteriin. Bollinger on Yhdysvaltojen suurin yksityisomistuksessa oleva ja operoima laivanrakentaja. Se kehittää, suunnittelee ja rakentaa sekä huoltaa 11 telakallaan Lousianassa pääasiassa monimutkaisia ja kestäviä Yhdysvaltain rannikkovartioston ja Yhdysvaltain laivaston aluksia, tutkimusaluksia sekä offshore-öljykenttien tukialuksia sekä hinaajia.
– Halter Marinen ja STEHMO:n osto vahvistaa entisestään asemaamme teollisuudessa ja Yhdysvaltain puolustusteollisuudessa antamalla Bollingerille mahdollisuuden laajentaa jalanjälkeämme, kykyjämme ja innovatiivisia ratkaisujamme, joita voimme tarjota viranomaisille ja kaupallisille asiakkaillemme, sanoi Ben Bordelon, Bollinger Shipyardsin toimitusjohtaja.
– Odotan innolla saavani Mississippin laivanrakentajien ammattitaitoiset työntekijät Bollinger-perheeseen.
ST Engineering kertoo, että kahden myydyn yrityksen tilauskanta oli noin 1,35 miljardia dollaria syyskuun 2022 lopussa.
Muitakin yritysjärjestelyjä Singaporessa: Sembmarine ja Keppel O&M yhdistyvät
Toissa viikolla uutisoitiin Singaporesta myös, että pitkään huhutun m aailman johtavien korjaus- ja offshoretelakoiden fuusion sijasta Sembmarine onkin päättänyt ostaa Keppelin meriteollisuuden 3,2 mrd USD hinnalla. Sembmarinella on telakoita mm. Semawangin ja Jurongin telakat Singaporessa ja Brasiliassa sekä Norjassa kokonaan omistetut Sevan SSP AS, HiLoad LNG AS ja LMG Marin AS. Keppelin telakoita ovat puolestaan mm. FELS, FELS Brasil, AmFELS, LeTourneau, Keppel Singapore yard, Keppel Philippines Marine, Nakilat-Keppel O&M Arabian lahdella, Keppel Nantong Kiinassa sekä Keppel Singmarine.
Viimemainittu rakensi mm. suomalaisen ILS:n suunnittelemat jäänmurtajat Lukoilin Varandei-projektiin Pohjoiselle Jäämerelle. Sembmarinen osakkaat saavat uudesta yhtiöstä 46% osuuden. Temasekin omistusosuus uudesta Sembmarinesta tulee olemaan 35,5 %, kun se nyt on 55% Sembmarinesta ja 21% Keppelistä.
Yhtiöjärjestelyllä nämä markkinoiden notkahduksesta kärsineet singaporelaiset yritykset sanovat haluavansa parantaa lähtökohtiaan markkinoiden toipumiseen kiristyvässä aasialaisessa kilpailussa.
Teksti Mikko Niini