Ruotsin suurin varustamo Stena Line on jatkanut MacGregorin kanssa vuonna 2008 tekemäänsä alusten huoltosopimusta niin, että MacGregor Onboard Care (MOC) -ohjelma kattaa nykyään 39 Stenan roro-alusta. MacGregor on suomalaisen pörssiyhtiö Cargotecin tytär.
MacGregorin asiakastuesta vastaava varatoimitusjohtaja John Carnall muistuttaa siitä, että ennakkoon suunnitellut huollot poistavat varsinkin suurten varustamoiden johtajilta paljon päänvaivaa esimerkiksi toimintojen aikatauluttamisessa.
– MOC on kustannustehokas tapa huoltaa aluksia. Sitä paitsi ennakointi takaa varaosien olevan valmiina huoltopisteessä niin, että aikaa ei kulu niitä odotellessa, Carnall sanoo.
Carnallin mukaan harva yritys selviäisi näin suuresta huoltosopimuksesta. Myös MacGregor joutuu tekemään monimutkaisia järjestelyjä, koska huollot tehdään useissa eri maissa.
Stena uusi ja laajensi MOC-sopimusta juuri siksi, että varustamo halusi varmistaa sekä MacGregorin että muiden yritysten toimittamien osien saatavuuden ajoissa ja ilman odottelua.
MOC-sopimus kattaa alusten vuositarkastukset ja kuntoarviot, osien toimitukset ja erilaisten varusteiden perussäädöt.
Tyytyväinen asiakas ostaa enemmän palveluja
MacGregorin Tanskan ja Ruotsin maajohtaja Magnus Svensson muistuttaa, että Stena on selvästi tyytyväinen asiakas, koska varustamo on laajentanut ensi vaiheessa 20 alusta käsittänyttä sopimustaan nykyiseen 39 roro-alukseen.
– Päätös kertoo Stenan ja MacGregorin välillä vallitsevasta luottamuksesta eli siitä, että tarvittavat tavarat ovat MacGregorin lupausten mukaisesti paikallaan ajoissa, Svensson kuittaa yhtiön tiedotteessa.
Nyt jatketun sopimuksen piirissä ovat alukset, joita operoivat Stena Line Scandinavia AB, Stena Line BV ja Northern Ferries Ltd. Huollettavat alukset seilaavat 22 reitillä Itämerellä, Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa ja Irlanninmerellä.
MacGregor sanoo räätälöivänsä MOC-sopimukset kunkin asiakkaan tarpeiden mukaisiksi. Työn alla on uusia ja paranneltuja huoltokonsepteja, joista kerrotaan ensi vuoden alussa.