20.09.2016

Suomen Joutsenen matkassa korjaustelakalle

Suomen Joutsen hinattiin Aurajoelta Naantalin Turun Korjaustelakalle huoltokorjauksiin. Navigator Magazine oli mukana laivan matkalla korjaustelakalle.

Suomen Joutsen hinattiin Aurajoelta Naantalin Turun Korjaustelakalle huoltokorjauksiin. Telakalla freagatti on viisi viikkoa, jonka aikana sen pohja huolletaan, ulkolaidat pintakäsitellään, takilan teräsosat pestään ja ankkurikettingit maalataan ja konehuoneen pilssi ja patoaltaat puhdistetaan. Ylläpidosta ja museotoiminnasta vastaava Forum Marinum –säätiöltä kerrotaan korjausprojektin arvoksi hinauksineen noin puoli miljoonaa euroa. Viimeksi laiva oli telakalla kymmenen vuotta sitten.

Navigator Magazine oli mukana laivan matkalla korjaustelakalle.

Varustamo Idäntien hinaajat Kemi 1 ja Ajax operoivat fregatin Naantaliin erinomaisen sään vallitessa, sillä tuulta ei ollut juuri lainkaan. Hinauksen tuuliraja on 7 m/s. Hinausvaihe kesti noin neljä ja telakointi kiinnityksineen kolme tuntia.

Tiukkoja tilanteita ja hinauksia

Hinauksen aikana seitsemän kirjaa fregatista kirjoittanut Suomen Joutsenen Valtameripurjehtijain perinneyhdistyksen kunniapuheenjohtaja, ye-komentaja evp ja merikirjailija Visa Auvinen kertoi laivan historiasta ja erityisesti merkittävimmistä hinauksista ja läheltä piti tilanteista. Laivan värikkäistä vaiheista kerrotaan muun muassa Auvisen kirjassa ”Vain merimies voi tietää…Elämää Suomen Joutsenella”.

Merikirjailija Visa Auvinen Suomen Joutsenella
Merikirjailija Visa Auvinen esitelmöi fregatin vaiheista.

Vuonna 1902 Ranskassa rakennetussa laivassa ei ollut moottoreita, joten satamiin mentiin hinaaja-avusteisesti. Moottorit laivaan laitettiin, kun siitä tuli laivaston koululaiva. Ennen toista maailmansotaa laivalla tehtiin kahdeksan pitkää koulutuspurjehdusta.

Pisin hinausmatka on ollut 550 mailia Färsaarilta Hulliin, jossa ensimmäisen kerran Suomen joutsenena purjehtinut alus oli vähällä haaksirikkoutua hirmumyrskyssä, jossa muun muassa aluksen peräsin vaurioitui. Hinausmatkaan käytettiin viisi vuorokautta.

Vuonna 1930 laiva, silloin Oldenburg-nimisenä, oli tulossa fosforilastissa Amerikasta ja joutui hirmumyrskyyn. Lasti siirtyi, jonka seurauksena alus sai 50 asteen kallistuman, joka merkitsi sitä, että alimmat raakapuut olivat meressä.

Niinikään vuonna 1930 alus ajautui Elben suulla hiekkasärkkään, josta se saatiin pois kymmenen hinaajan voimin. Kaksi hinaajista ryöpytti hiekkaa kölin alta potkurivirran avulla.

Hinaaja Kemi 1 hinaamassa Suomen Joutsenta
Hinaaja Kemi 1 hinaamassa Suomen Joutsenta. Perässä Ajax.

Suomalaisittain tärkeä vuosiluku on 1960, jolloin laiva hinattiin Turkuun. Seuraavana vuonna siitä tuli merimiesammattikoulu, toimittuaan aiemmin laivaston koulutuslaivana. Kovan jäätalven vuoksi hinausta avustamassa oli kaksi jäänmurtajaa, Voima ja Sampo, joita olisi tarvittu kauppalaivojen avustuksessa. Asiaa pidettiin niin tärkeänä, että 26 kauppalaivaa sai odottaa.

Teksti ja kuvat Tero Elsilä

Jaa artikkeli