EU:n rahoittamaa öljyntorjuntakalustoa tarvitaan lisää Itämerelle – riskit ovat kasvaneet

Öljyonnettomuuden riski Itämerellä on kohonnut, erityisesti koska venäläisen raakaöljyn merikuljetuksiin kohdistuvat pakotteet ovat johtaneet öljyn kuljettamiseen tavallista vanhemmilla aluksilla ja heikommalla vakuutussuojalla.

Arctian Kontio öljyntorjuntaharjoituksessa. Kuva: Arctia Oy

Euroopan meriturvallisuusvirasto (EMSA, European Maritime Safety Agency) tukee jäsenvaltioita öljyvahinkoihin varautumisessa.

EMSA:n hallintoneuvosto kokoontuu Portugalin Lissabonissa 5.–6.6.2024. Suomi, Ruotsi ja Viro järjestävät kokouksen yhteydessä tilaisuuden pohjoisen Itämeren toimintaympäristön asettamista vaatimuksista ja öljyntorjunnan olosuhteista pohjoisella Itämerellä, jotta EMSA:ssa ja muissa EU:n jäsenvaltioissa ymmärrettäisiin paremmin öljyvahinkojen riskejä alueella ja jotta EU-tason resursseja kohdennettaisiin myös pohjoiselle Itämerelle.

Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen tapaa EMSA:n johtoa ja Portugalin merenkulkuhallinnon johtoa.

Suomen tavoitteena on, että meriturvallisuusvirasto kilpailuttaisi pohjoisen Itämeren olosuhteisiin soveltuvan jäissäkulkukykyisen öljyntorjunnan valmiusaluksen Itämeren pohjoisosaan.

Tällä hetkellä EMSA:lla on 14 öljyntorjuntavalmiusalusta, joista vain yksi on sijoitettu Itämeren eteläosaan, vaikka viime vuosina öljyonnettomuuden riskit ovat kasvaneet erityisesti Suomenlahdella. On arvioitu, että nykyisen eteläiselle Itämerelle sijoitetun öljyntorjuntavalmiusaluksen lisäksi pohjoiselle Itämerelle tarvitaan vähintään yksi EMSA:n kilpailuttama alus.

Öljyonnettomuuden riski Itämerellä ja erityisesti Suomenlahdella on kohonnut, sillä venäläisen raakaöljyn merikuljetuksiin kohdistuvat pakotteet ovat johtaneet öljyn kuljettamiseen tavallista vanhemmilla aluksilla ja heikommalla vakuutussuojalla.

Riskejä lisäävät myös talviolosuhteet ja venäläistä raakaöljyä kuljettavien, aiempaa vanhempien alusten mahdollinen heikko varustelu, joka ei välttämättä sovellu jääolosuhteisiin. Jääolosuhteissa tapahtuneen öljyonnettomuuden seurauksena mereen päätyneen öljyn kerääminen on haastavampaa ja kalliimpaa kuin avovedestä.

Vaula Aunola

 

 

Jaa artikkeli