Aasiasta USA:n länsirannikolle kulkevien konttivirtojen spot-hinnat ovat laskusuunnassa siitäkin huolimatta, että laivat ajavat lähes täysillä lasteilla. Niinpä varustamot näyttävät epäonnistuneen yrityksissään muuttaa vahvat markkinat ja alusten korkeat käyttöasteet paremmiksi rahtihinnoiksi.
Konsulttiyhtiö Drewryn arvioiden mukaan Aasia-WCNA (West Coast North America) -liikenne on kasvanut terveellä 5,7 prosentin vauhdilla tammi-heinäkuun välisenä aikana verrattuna viime vuoden vastaavaan jaksoon.
Suurin osa kasvusta on toki syntynyt pienehköillä Kanadan ja Meksikon markkinoilla. Piersin ynnäilyjen mukaan liikenne Aasiasta Yhdysvaltoihin lisääntyi samaan aikaan 2,7 prosenttia.
Aasialaisilla vientiyrityksillä on kuitenkin takana kaksi vahvaa kuukautta kaupassa Yhdysvaltoihin. Heinäkuussa USA:n tuonti Aasiasta kasvoi kuusi prosenttia ja elokuussa kahdeksan prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
Kysyntäpiikki tasaantui syyskuussa
Varustamot ovat tyypillisesti varautuneet Kiinassa lokakuun alussa vietettävään lomaviikkoon lisäämällä kapasiteettiaan syyskuussa. Kiinalaisten syysloman eli niin sanotun Golden Weekin aikana tehtaat ovat useimmiten kiinni, joten tavarat halutaan liikkeelle jo ennen lomia.
Kuluva vuosi on ollut poikkeuksellinen, koska varustamot pikemminkin pudottivat tarjontaansa syyskuussa, jolloin Aasiasta itään päin kulkeva liikenne putosi 4,5 prosenttia elokuun tasolta, Drewry huomauttaa.
Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, että varustamot eivät enää odota syyskuun kysyntäpiikkiä ja että aasialaiset kauppiaat pyrkivät jaksottamaan kuljetuksensa tasaisemmin kesän ja syksyn kuukausina.
Hanjinin konkurssi jätti aukon markkinoille
Drewry huomauttaa myös rahtien spot-hintojen jo vuoden päivät kestäneestä laskusuunnasta. Hinnat ovat pudonneet huolimatta siitä, että konttimarkkinoilta poistui vuosi sitten yksi merkittävä peluri korealaisen Hanjinin konkurssin jälkeen.
Konttivarustamot ovat toki pyrkineet neuvottelemaan korkeammista hinnoista, mutta heikoin tuloksin.Esimerkiksi syyskuun alussa 40 jalan kontin rahtihinta Hongkongista Los Angelesiin putosi sadan dollarin verran, eivätkä uudet neuvottelut kuun puolivälissä sujuneet yhtään sen paremmin.
Konttibisneksessä näyttääkin vallitsevan eräänlainen kylmä sota, jossa varustamot välttävät suuria alennuksia ja pyrkivät kynsin hampain säilyttämään markkinaosuutensa ja ennen kaikkea kannattavuutensa Aasian ja WCNA:n välisessä liikenteessä.
Drewry ihmetteleekin sitä, että nykytilanteessa kysynnän ja tarjonnan lait suosivat varustamoja, mutta hinnat eivät tästä huolimatta kohennu. Alan keskittyminen saattaa toki korottaa rahtien hintoja tulevina kuukausina.