Raakaöljyn kauppiaat ovat hiljattain aikarahdanneet ainakin neljä supertankkeria kelluviksi varastoiksi Kaakkois-Aasian vesille. Öljytraderit hyödyntävät alusten halpoja päivävuokria ja varautuvat samalla öljyn kulutuksen laskuun loppukesällä eteen tulevien jalustomoiden vuosihuoltojen aikana.
Glencore-konserniin kuuluva ST Shipping on vuokrannut 300 133 dw-tonnin supertankkeri Plata Gloryn kuukauden ajaksi 22 000 dollarin päivävuokralla. Laivameklareiden mukaan varustamolla on optio jatkaa aikarahtausta kahden seuraavan kuukauden aikana 26 000 ja 29 000 dollarin päivähinnoilla.
Singaporelainen ST Shipping on vuokrannut myös 161 724 dw-tonnin suezmaxin United Emblemin sekä aframax-tankkeri United Gracen seuraavien 30-90 päivän ajaksi. Yhtiö ei kerro aikarahtausten hintoja.
Toinen öljytrader, Gunvor-konsernin Clearlake on rahdannut 308 596 dwt:n supertankkeri Arenza XXVII:n 1-4 kuukauden mittaisella sopimuksella. Aluksen vuokraus maksaa 33 000 dollaria per päivä.
Kumpikaan varustamo ei kerro enempää rahtausoperaatioidensa taustoista. Reutersin mukaan vlcc- (very large crude carrier) alusten rahtikapasiteetti on jopa kaksi miljoonaa raakaöljybarrelia.
Pohjahintoja kalastellaan pilkkimällä
Trading-talojen mukaan varastointi-into johtuu öljymarkkinoiden rakenteellisista syistä. Juuri nyt raakaöljyn futuurit ovat spot-hintoja korkeammalla tasolla. Niinpä kauppiaat varastoivat halpaa öljyä talvikauden hinnannousua odotellessa.
Pohjanmeren brent-raaköljyn hintatason hidas kipuaminen päättyi Britannian brexit-kansanäänestyksen tulokseen. Elokuun toimitusten tynnyrihinta tippui juhannuksena alle 50 dollarin. Silti kauppiaat odottavat loppuvuoden toimitushintojen asettuvan 51 dollarin paremmalle puolelle.
– Kauppiaat ikään kuin pilkkivät alhaisimpia tarjoushintoja ja myyvät aluksille varastoimansa öljyn vasta parin-kolmen kuukauden päästä korkeammilla hinnoilla, eräs öljyalan länsimainen toimija kertoo Reutersille.
Halpaa, mutta riskipitoista varastointia
Toisaalta myös supertankkereiden rajusti laskeneet rahtihinnat houkuttelevat käyttämään aluksia kelluvina varastoina.
Tammikuusta lähtien vlcc-alusten päivävuokrat ovat romahtaneet lähes 20 000 dollaria. Viime aikoina näitä jättejä on voinut vuokrata 38 000-42 000 dollarin päivähinnoin, Clarkson-varustamon edustaja kertoo.
Aiemmin mainitut Plata Glory ja Arenza XXVII kelluvat juuri nyt tyhjinä Malesian vesillä. Thomson Reutersin rahtitietokannnan mukaan niihin lastataan todennäköisimmin venäläistä espo- tai abudhabilaista murban-raakaöljyä.
Varastoinnin toinen syy johtuu jalostamokapasiteetin putoamisesta syksyn huoltokatkoksissa. Esimerkiksi Aasiasta häviää lokakuussa miljoonan tynnyrin verran kapasiteettia päivässä, kun sikäläiset jalostamot joutuvat remonttiin.
Kelluvissa varastoissa piilee myös suuria riskejä, sillä tilanteet voivat muuttua nopeasti. Näin kävi kesän alussa, jolloin Singaporen vesille ankkuroitujen täyteen lastattujen tankkereiden määrä notkahti kymmenellä laivalla 30 alukseen. Pudotus johtui raakaöljyn nousevasta hintatrendistä tammi-kesäkuussa.