16.10.2017

Wärtsilän juuri avattu digikiihdyttämö on jo tuonut vauhtia älykkäiden laivojen strategiaan

Wärtsilä avasi sarjassaan ensimmäisen digikiihdyttämön Helsinkiin 11. lokakuuta. Kokeiluvaiheessa jo muutaman kuukauden toiminut kiihdyttämö on jo tuottanut nopeasti hyviä tuloksia yhtiön älykkäiden alusten strategian tiimoilta.

Digital Acceleration Centreksi (DAC) kutsuttu toimintatapa on osa Wärtsilän siirtymää konepajasta palveluajattelua toteuttavaksi asiakaslähtöiseksi teknologiayhtiöksi. Tarkoituksena on kiihdyttää uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja ratkaisujen syntymistä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Wärtsilä avasi sarjassaan ensimmäisen digikiihdyttämön Helsinkiin 11. lokakuuta. Kokeiluvaiheessa jo muutaman kuukauden toiminut kiihdyttämö on jo tuottanut nopeasti hyviä tuloksia yhtiön älykkäiden alusten strategian tiimoilta.

Digital Acceleration Centreksi (DAC) kutsuttu toimintatapa on osa Wärtsilän siirtymää konepajasta palveluajattelua toteuttavaksi asiakaslähtöiseksi teknologiayhtiöksi. Tarkoituksena on kiihdyttää uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja ratkaisujen syntymistä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

– Tarvitsemme tavan, jolla voimme testata uusia ideoita ja liiketoimintamalleja aivan uudella nopeudella. Oikean vauhdin saavuttamiseksi omaksumme startupien kaltaista ajattelua. Kiihdyttämössä kehitettyjä ideoita pitchataan johtoryhmällemme, ja parhaat niistä saavat jatkorahoituksen. Konseptit kehitetään pienimmiksi mahdollisiksi elinkelpoisiksi versioiksi paljon aiempaa nopeammin, sanoo Wärtsilän digitalisaatiojohtaja Marco Ryan.

Digikiihdyttämön tilat ovat muunneltavia sekä yhteistyöhön ja innovointiin kannustavia. Ne luovat mahdollisuuden työskennellä läheisessä yhteistyössä asiakkaiden, startupien ja kumppaneiden kanssa.

– Haastamme kollegamme ajattelemaan eri lailla. Tilat ovat erilaisia perinteiseen verrattuna, ja se on tarkoituksellista. Mutta loppujen lopuksi kyse on myös tuloksista: kuinka tuotamme enemmän arvoa asiakkaille ja enemmän liikevaihtoa Wärtsilälle, Ryan sanoo.

Digikiihdyttämön tähänastisiin menestystarinoihin kuuluu Wärtsilän älykkäiden alusten strategian kehittäminen. Joidenkin viikkojen aikana kehitettiin yhdenmukainen strategia, etenemissuunnitelma ja tekniset vaatimukset. Lisäksi uusia konsepteja ideoitiin yli sata. Ilman kiihdyttämöä tähän olisi mennyt kuukausia tai jopa vuosia.

– Uusi digikiihdyttämö mahdollisti hyvin nopean toiminnan. Pystyimme saavuttamaan kirkkaan vision ja strategian nopeasti, kertoo laivasuunnittelun johtaja Riku-Pekka Hägg Wärtsilä Marine Solutionsista.

Älykkäiden laivojen strategian etenemisestä kertoo Wärtsilän yrityskauppa Guidance Marine Limitedistä.

– Yritysosto parantaa Wärtsilän osaamista olosuhteiden havainnoinnissa ja lähialueiden mittaamisessa, jotka ovat olennaisia älykkäiden laivojen navigoinnissa, Hägg kertoo.

Helsingin Lauttasaareen avattua digikiihdyttämöä seuraa toisen kiihdyttämön avaaminen Singaporeen joulukuussa. Ensi vuonna avataan kaksi lisää Keski-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Lisäksi Wärtsilä aikoo testata asiakkaidensa kanssa pop-up-digikiihdyttämöjä.

Teksti Veera Saloheimo

Jaa artikkeli