Norjan hallitus kertoo varanneensa rahoituksen Stad Ship Tunnel -hankkeen käynnistämiseen. Hankkeesta on keskusteltu jo vuodesta 2013 alkaen.
– Tämä tarkoittaa, että projekti toteutetaan. Tämä on iso päivä Norjan luoteisosassa, liikenneministeri Knut Arild Hareide sanoo liikenne- ja viestintäministeriön lehdistötiedotteessa.
Hareiden mukaan Stad Ship Tunnel on tärkeä projekti Länsi-Norjalle.
– Stad on yksi sääaltistuneimmista alueista Norjan rannikolla. Tunneli parantaa meriturvallisuutta. Hanke helpottaa myös nopeiden reittien perustamista ja tavaroiden siirtämistä maalta meriliikenteeseen, Hareide toteaa.
Rakentaminen voi alkaa jo vuonna 2021
Norjan parlamentti ei ole vielä hyväksynyt hanketta. Tarvittavat hyväksynnät ja käynnistysrahoitus ovat kuitenkin jo olemassa, ja kansallinen kilpailuviranomainen uskoo, että rakentaminen on mahdollista aloittaa jo vuoden 2021 lopulla.
– Stad Ship Tunnel -hankkeen aloittamisesta on laaja poliittinen yhteisymmärrys. Kun parlamentti hyväksyy sen, olemme enemmän kuin valmiita rakentamaan maailman ensimmäisen täysimittaisen laivatunnelin, Norjan rannikkoviraston pääjohtaja Einar Vik Arset sanoo.
Stad ship tunnelista tulee 1,7 kilometriä pitkä, 49 metriä korkea ja 36 metriä leveä. Se kulkee Stadin niemimaan läpi. Stadin niemimaa sijaitsee Norjan länsirannikolla ja tunnelin kautta kulkiessaan alukset välttävä pitkälle avomerelle tunkeutuvan niemimaan kiertämisen.
Tunnelia suunniteltiin jo 1800-luvulla
Stadin niemimaan laivatunnelista on haaveiltu jo vuodesta 1874. Silloin ajatus tunnelin rakentamisesta esitettiin ensimmäisen kerran Nordre Bergenhus Amtstidende -lehden artikkelissa.
Vuonna 1985 käynnistettiin pilottiprojekti ja projektia varten perustettiin yritys, mutta Stad ship tunnel on ensimmäinen tarvittavan rahoituksen saanut hanke.
Teksti: Vaula Aunola
Lue myös: