26.03.2021

Suezin kanavan jumi jatkuu: sääennuste varoitti tuulista – Ever Given päätti jatkaa matkaa

Egyptin presidentin merisatamaneuvonantajan sanoi keskiviikkona liikenteen palaavan “48–72 tunnissa”. Ever Given tukkii tien yli 200 alukselta. Meemeillä kommentointi on ryöpsähtänyt maailmalla.

Ever Givenin kapteeni John Konrad kommentoi CBC-radiokanavalle jonkun tehneet “suuren virheen” viitaten Ever Givenin rantautumiseen.

Tämän viikon tiistai toi maailmalle uuden ongelman, kun jättimäinen konttialus Ever Given juuttui poikittain Suezin kanavalle ja sitä on yritetty irrottaa siitä lähtien. 

Jamil Sayegh, entinen kapteeni jolla on kokemusta kanavalla seilaamisesta, kertoi Guardianille, että onnettomuuden syynä olivat luultavasti vahvat tuulet jotka muuttivat aluksen kontit jättimäiseksi purjeeksi suistaen Ever Givenin kurssiltaan. Egyptiläiset säätiedottajat raportoivat vahvoista tuulista tiistaina, mutta Sayeghin mukaan kanavaviranomaiset (SCA) ja miehistö päättivät olla viivyttämättä kulkua.

“Jos viivytät tätä alusta Suezilla se tarkoittaa että laivan omistaja menettää 60.000 dollaria per päivä tai 3-400 dollaria per tunti” Sayed kertoi.

Tätä päätöstä on kaduttu tiistaista asti. Pelastusryhmät arvioivat, että kanavan tukkivan laivan siirtäminen voi viedä jopa viikkoja. Asiasta uutisoi muun muassa uutistoimisto Reuters. Torstaina Suezin kanavaviranomaiset keskeyttivät kaiken liikenteen kanavassa.

Laivan omistava yritys japanilainen Shoei Kisen kutsui paikalle kaksi ammattilaispelastusyritystä: Smit pelastuksen Hollannista ja Nippon pelastuksen Japanista. Tiimien tehtävänä on kehittää keino päästää Ever Given jumistaan.

Daavid kohtaa Goljatin

Ever Givenin kapteeni John Konrad kommentoi CBC-radiokanavalle jonkun tehneet “suuren virheen” viitaten Ever Givenin rantautumiseen.

Tiistaina raportoitiin myös mahdollisista sähkökatkoksista Ever Givenillä, mutta näitä raportteja ei ole pystytty vahvistamaan ja Shoei Kisen kiistää ne.

Konttilaivan pelastusoperaatiota ovat vaikeuttaneet kova tuuli ja aluksen valtavat mittasuhteet. Ever Given on maailman suurimpia konttilaivoja. Sen pituus on 400 metriä, pituus 59 metriä ja alus painaa 220 000 tonnia. Alus on niin kutsuttu Ultra large container vessel. Siis liian kookas muun muassa Panaman kanavalle.

Aluksia odottamassa pääsyä kanavaan perjantaina. Kuva: www.marinetraffic.com

Pelastusoperaation pelätään jatkuvan pitkää

Pelastusoperaation ennakoidaan kestävän pitkään ja johtavan Ever Givenin lastin purkamiseen.

– Haasteellista tulee olemaan konttinosturin saaminen sellaiseen paikkaan, että päästään käsiksi kymmenen asuinkerroksen korkuiseen konttipinoon ja saadaan nostettua osa konteista muualle, Marsh -yhtiön johtaja Marcus Baker kommentoi Reutersille.

Sunnuntaina nousuvesi saattaa helpottaa laivan irrottamista. Egyptiläiset ilmatieteilijät ovat tosin varoittaneet, että viikonlopuksi alueelle on odotettavissa myrskyä, joka vaikeuttaa merenkäyntiä, Reuters uutisoi.

Merikapteeni Joakim Håkans, meripalveluyhtiö Alfons Håkansin toimitusjohtaja kertoi Ylelle hämmästyneensä, kun kuuli onnettomuudesta.

– Emme tiedä, mitä on veden alla. Kun kyseessä on iso ja raskas alus, se saattaa olla niin jumissa, että ainoa keino on kaivaa se ulos.

Epäonninen Ever Given on törmäillyt ennenkin. Saksalainen Bild-lehti raportoi aluksen törmäyksestä jokilaivaan helmikuussa 2019 Elbe-joella Hampurissa, silloinkin onnettomuuden syyksi ilmoitettiin kova tuuli.

Rahdin hinnat nousuun

Nyt Ever Given tukkii tien yli 200 alukselta.  Joukossa on yli 20 öljytankkeria. Jumissa on myös useita LNG:tä kuljettavia aluksia ja toistakymmentä muuta konttialusta.

Kanavan tukos vaikuttaa merkittävästi rahdin kuljetushintoihin. Reutersin mukaan esimerkiksi öljytuotteiden laivakuljetushinnat liki kaksinkertaistuivat tällä viikolla.

Bloomberg uutisoi keskiviikkona, että sijoittajat varautuivat öljyn toimitusongelmiin ja onnettomuus nosti välittömästi öljyn hintaa. Reuters arvioi, että kahden viikon tukos tarkoittaisi Euroopassa jopa miljoonan tonnin nestemäisten maakaasukuljetusten viivästymistä.

Meemeillä kommentointi ryöpsähti maailmalla

Ever Givenin juuttuminen on saanut kaikki katseet kääntymään Suezin kanavalle. Onni onnettomuudessa oli se, ettei kukaan loukkaantunut ja tilanne antoi sitä seuraaville paljon kaivatun häiriötekijän maailman muista ongelmista.

Internet onkin tiistaista asti täyttynyt meemeistä jonka pääosaa esittävät Ever Given ja sen ulos kaivamista yrittänyt pyöräkuormaaja.

Teksti: Otso Aunola


Suezin kanavaan juuttunut Ever Golden ei ole ainoa lajissaan – 10 maailman suurinta konttialusta 2021

Kiinnostaako merenkulku? – Tilaa Navigator-lehden uutiskirje

Jaa artikkeli
Freja