Viking Linen tulos parani vuoden toisella neljänneksellä

”Vuoden toisen neljänneksen tuloskehitys oli vahvempaa kuin vastaavalla ajanjaksolla edellisenä vuonna,” toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa.

Kuva: Viking Line

– Tulosparannus vahvistui kaikilla vuosineljänneksen kuukausilla. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta huhti–kesäkuussa toteutuivat, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Kysynnän kehitys oli lievästi positiivista, mutta myönteinen kehitys siirtyi eteenpäin, kuten varoitettiin edellisessä osavuosikatsauksessa. Talouskehityksen heikkous liikennealueellamme pitää yllä kuluttajien varovaisuutta, toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa.

– Puolivuotistulokseen vaikuttivat yhä Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinnit, mutta odotamme tuloskehityksen edelleen vahvistuvan, jotta koko vuoden tulos olisi viime vuoden tasolla.

Lähde: Viking Line puolivuotiskatsaus tammi-kesäkuu 2025.

Varustamo ennustaa korkeasesongin kuukausien, heinä–elokuun, kysynnän olevan hyvää, kun taas syksyn näkymät ovat epävarmat.

– Yhteisyrityksemme Gotland Alandia Cruisesin tulokseen vaikuttavat samat markkinaolosuhteet kuin muuhun liikenteeseemme, eikä tulos ole vielä täysin odotustemme mukainen, mutta kehityssuunta on sama kuin muussa liikenteessä.

Tammikuusta lähtien tulokseen ovat vaikuttaneet myös Suomessa nousseet väylämaksut.

– Lisäksi vuoden alusta on peritty myös korotettuja maksuja EU:n päästökauppajärjestelmästä, joka nykyään vastaa 70 prosenttia täysin käyttöön otetusta päästökauppajärjestelmästä. Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristönormit ja meille aiheutuu kustannuksia, joita voidaan keskiajalla vain osittain lieventää energiatehokkuustyöllä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus merenkulkuun on yhä heikkoa.

– Yhteenvetona totean, että vuoden 2025 ensimmäistä puoliskoa on leimannut suhteellisen raskas telakointiohjelma ja haastava markkinatilanne, joiden osalta toivomme muutosta kolmannella neljänneksellä.

Varustamo arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan viime vuoden tasolla.

Matkustajat

Konsernin täysin omistamien alusten matkustajamäärä oli 2 003 861 (2 062 271). Konsernin markkinaosuus liikennealueella oli noin 31,6 % (33,0 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 255 930 (139 062 ajalla 20. maaliskuuta–30. kesäkuuta 2024).

Varustamo kertoo, että matkustajamäärät laskivat verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, mikä johtui telakoinneista ja alusten reittimuutoksista, jotka vaikuttivat vertailtavuuteen. Risteilykysyntä on lisäksi vaihdellut, erityisesti Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä, mikä johtuu pääosin taloustilanteen heikkoudesta päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa.

Kausittainen kysyntä oli kuitenkin viime vuoden tasolla. Suomen ja Ruotsin välillä matkustajamäärät kasvoivat korkeamman vuorotiheyden ansiosta, kun Cinderella liikennöi Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reittiä suurimman osan ajasta. Suomen ja Viron välinen liikenne oli vakaata. Viking Linen markkinaosuus Suomen ja Ruotsin välillä kasvoi 60,8 %:iin (59,7 %). Suomen ja Viron välillä markkinaosuus laski hieman, mikä johtui pääasiassa Viking XPRS:n telakoinnista alkuvuodesta.

Rahti

Konsernin kokonaisrahtimäärä oli 71 324 yksikköä (66 385). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,5 % (16,8 %).

”Viking Linen positiivinen rahtivolyymitrendi jatkuu, vaikka liiketoiminta-alueellamme markkina laskee – osittain kiitos biokaasutuotteemme ”Green Shipping on Demand”, jonka kehitys on ollut odotettua parempaa. Lisäksi olemme nyt havainneet hieman parempaa tasapainoa liikenteessä, mikä toivottavasti viittaa Suomen talouden elpymiseen. Kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla on raportoitu parempia näkymiä syksylle, kun energiaremonttihankkeet käynnistyvät ja laskevat korot lisäävät rakentamisen aktiviteettia,” puolivuotiskatsauksessa todetaan.

Investoinnit

Konsernin investoinnit olivat tammi–kesäkuussa 2025 yhteensä 12,4 miljoonaa euroa (15,4 milj.euroa). Investoinnit olivat 5,8 % liikevaihdosta (7,0 %).

”Merkittävä osa investoinneista kohdistui Gabriellan ja Viking XPRS:n telakointeihin, ja merkittävä osuus käytettiin päästöoikeuksien hankintaan, jotka kirjataan aineettomina hyödykkeinä. Vertailuvuoden investoinnit liittyivät pääasiassa Viking Cinderellan-aluksen telakointiin sekä Gotlandsbolagetin kanssa yhteisomistuksessa olevan Birka Gotland -aluksen telakointiin liittyvistä investoinneista.”

Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 30.6.2025 yhteensä 112,0 miljoonaa euroa (133,1 milj. euroa). Viking Grace -aluksen rahoitukseen liittyvä luotto maksettiin kokonaisuudessaan takaisin tammikuussa 2025. Omavaraisuusaste oli 51,9 % (48,9 % vuoden aiemmin).

Henkilöstö

Konsernin henkilöstön keskimääräinen määrä täysiaikaisina oli 2 375 (2 305), josta emoyhtiössä 1 946 (1 848). Maahenkilöstöä oli 453 (459) ja merihenkilöstöä 1 922 (1 846). 294 työntekijää (193) Viking Line Abp:n tytäryhtiöstä on ollut katsauskaudella vuokrattuna yhteisyritys Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli